مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
پيوندهای روزانه
لینک های مفید |
اوصاف پيامبران - انذار انبيا مايهى نجات بشر با آن كه انبيا هم مبشّر هستند و هم منذر، ولى چون تلاش انسان بيشتر براى دفع ضرر است و نياز روحى به انذار بيشتر دارد، در قرآن مجيد كلمهى «نذير» بيش از «بشير» و «مبشّر» به كار رفته است. انذار و مشتقّات آن 120 بار و بشارت و مشتقات آن 80 بار در قرآن آمده است.(264) موضوع انذار به صورت حصر آمدهاست؛ «إن أنت إلاّ نذير»،(265)«إنّما أنت منذر»،(266)«إن أنا الاّ نذير»(267)، اما مسئلهى بشارت به صورت حصر نيامده است. گفتنى است كه حصر انذار نشانهى آن است كه مهمترين راه نجات انسان از سقوط، انذار و ترساندن است، نه بشارت.(268) «و ما أرسلنا من رسول الاّ ليطاع باذن اللّه»(269) عدم منافات عصمت انبيا با تكليف آيات بسيارى از قرآن كريم بر مكلّف بودن انبيا دلالت دارد، مانند آيهى «و لو أشركوا لحبط عنهم ما كانوا يعملون»(271) كه در بارهى عموم انبياست. چه اين كه در بارهى پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله نيز مىفرمايد: «لئن أشركت ليحبطن عملك»(272). برخى از مفسران گفتهاند: تكاليف الهى براى اين است كه خداوند مكلّفان را به حدّ كمال برساند. پس اگر بندهاى به حدّ كمال رسيد، تكليف از او برداشته مىشود. زيرا در آن صورت تكليف، تحصيل حاصل و لغو است و به همين جهت انبيا تكليف ندارند. نظرات شما عزیزان: |
موضوعات وب
آرشيو مطالب
لینک های مفید
امکانات وب |
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |