مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
دعا حتما مستجاب می شود آیا دیر به اجابت رسیدن دعای انسان دلیل بر گناهکار بودن او می باشد؟ این سخن که دعا مستجاب نشده است، درست نیست. دعا حتما مستجاب می شود و مستجاب شده است؛ ولی اینکه حاجت فرد برآورده شود این بحث دیگری است. تصور پزسشگر این است چون دعا برآورده نشده پس خاصیت نداشته است. دعا خواص خودش را دارد و حتی ممکن است خاصیتش از اینکه آن حاجت برآورده شود.حتی بهتر بوده است. طوری که وقتی در قیامت نگاه می کند می گوید: کاش هیج یک از دعاهای من مستجاب نمی شد، کاش همه آنها مستجاب نشده به روز قیامت آورده می شددعا از سه حالت خارج نیست: یا همان حاجت داده می شود یا بلایی از انسان دفع می شود یا اجابتش به تأخیر می افتدتأخیر آن ممکن است در دنیا باشد و گاهی ممکن است به آن دنیا بیفتد، یعنی آخرت. ولی اینکه بگوییم دعا مستجاب نشده این طور نمی باشد. اما عوامل استجابت دعا دو دسته اند: 1. مقتضیاتی که انسان باید فراهم کند 2. موانع. که در سؤال به یکی از موانع اشاره شده است؛ گناه یکی از موانع استجابت دعا است. در دعای کمیل از حضرت علی (ع) داریم که «اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا». خدایا آن گناهانی که باعث می شود دعاهای من بالا نرود را بیامرز. گناه مطلقاً مانع است. بعضی گناهان مانع برخی امور می شوند مثلاً ضایع کردن حق، جلوی استجابت دعا را می گیرد. ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:دعا حتما مستجاب می شود, ] [ 18:29 ] [ اکبر احمدی ]
[
زني که در حکومت فاسد، کودتا کرد! ما بايد دين را ياري كنيم و در جايي كه ميبينيم دين تحقير ميشود، بيغيرت نباشيم و عكسالعمل نشان بدهيم؛ ولو با زبان يا چهره عبوس كردن. در احاديث بيان شده است که هنگامي که با خلاف و منکري مواجه شديد ، يا با قدرت و يا با زبان و يا حتي با روترش کردن از منکر جلويش را بگير. زينب(س) مدير نمونه بحران هاي تاريخ امروز در رشتههاي دانشگاه يك رشته است كه ميگويند مديريت بحران! مديريت بحران يعني اگر يك حوادثي به هم ريخت، مثل زلزله بم، ديگر مسئولين كرمان نميتوانند جمعش كنند، نياز به اين دارند كه استانهاي ديگر به كمك بيايند، و يك آدمهايي كه بتوانند در شرايط بحراني مديريت كنند. در كره زمين نفر اول در مديريت بحران زينب سلام الله عليها بود. خيلي سخت است. شما نگاه كن به خودت، به بنده، ما كفشمان تا به تا باشد مدرسه نميرويم. اصلاً بلند شويم و ببينيم كه يك لنگه كفشمان نيست ،ميگوييم امروز مدرسه تعطيل است. معلم اگر ببيند يك لنگه كفشش نيست، ممكن است سر كلاس نيايد. يعني ما با يك لنگه كفش مرخص ميشويم.
ادامه مطلب بحران حجاب؛ از ماست که بر ماست
این مبنای دعوت به حق و حقیقت و احیای امر اهلبیت است که: «علّموا الناس محاسن کلامنا فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا» حرف حساب و سخن زیبای ما را به گوش مردم برسانید – نه حرف ناحساب و سخن زشت خودتان را – که مردم اگر از زیباییها و نیکوییهای اندیشه و مرام و سخن وکلام ما با خبر شوند، خود از ما پیروی خواهند کرد. سنت ها و قوانین ثابتند ! در نظام الهی خلقت، سنتها و قوانینی حاکم هستند که برای افراد و جوامع و زمانهای مختلف ثابت و یکسانند. برخلاف عمل برای آخرت که تنها از اهل تقوى پذیرفته میشود، اثر و نظام حاکم در اینگونه امور برای مؤمن و بیایمان، پیر و جوان، زن و مرد و...در دنیا تفاوتی نداردترحم بر یتیم و دست مهربانی بر سر او کشیدن موجب گشایش دل و آرامش میشود یا صله رحم باعث طول عمر است. در این قضیه فرقی ندارد که شما نماز شب میخوانید یا مشروب میخورید، اگر دست محبت بر سر یتیم بکشید، دلتان باز میشود و تفاوتی ندارد که برای مصیبت عاشورا گریه کردهاید یا ترانه غیرمجاز گوش دادهاید. اگر صله رحم کردید، عمرتان طولانی خواهد شدممکن است شخصی بیایمان بهخاطر رابطه نزدیک با خانواده و رسیدگی به مشکلات بستگان، عمرش طولانی شود، اما بلافاصله بعد از مرگ به دلیل گناهانش به عذاب الهی مبتلا شود و ممکن است فردی با تقوا به یتیمان ترحم و توجه نکند و دلش گرفته و سنگین بماند. نه گناه آن، مانع اثر سنت الهی میشود و نه ثواب این، در نظام طبیعی جهان تغییری ایجاد میکند. ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:بحران حجاب؛ از ماست که بر ماست, ] [ 18:24 ] [ اکبر احمدی ]
[
برترین اخلاق در دنیا و آخرت عفو گذشت از تقصیر دیگران و نادیده گرفتن خطاهای آنان، از مکارم و محاسن اخلاق و آداب معاشرت و از ویژگیهای بارز اهل ایمان است. در قرآن کریم آمده است: «و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا فان الله غفور رحیم؛ اگر عفو کنید و صرف نظر نمایید و ببخشید (خداوند شما را میبخشد) چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است» (تغابن/14). امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) میفرماید: «المؤمن یعفو عمّن ظلمه؛ انسان مؤمن از جفاکاران خود گذشت میکند». همچنین آن حضرت در توصیف اهل ایمان میفرماید: «عفوه یغلبوا حقده؛ مؤمن گذشتش بر کینهاش غلبه دارد» (همان/311)، در جای دیگر نیز میفرماید: «المؤمن اذا قدر عفا ؛ مؤمن در وقت اقتدار (به جای کینه ورزی) گذشت میکند». در قرآن کریم نیز، عفو و گذشت از ویژگیهای پرهیزکاران دانسته شده است. خداوند سبحان میفرماید: «الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس والله یحب المحسنین؛ (پرهیزکاران) آنها هستند که در وسعت و پریشانی انفاق میکنند و خشم خود را فرو میبرند و از خطاهای مردم درمی گذرند و خدا نیکوکاران را دوست میدارد» (آل عمران ،134). ادامه مطلب [ چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:برترین اخلاق در دنیا و آخرت, ] [ 20:0 ] [ اکبر احمدی ]
[
اجازه گرفتن برای دیدن زن بیحجاب جوان امّا، خیلی آرام، بدون اینکه از رفتار و فحش های مرد عصبی شود و عکسالعملی نشان دهد، همانطور مؤدبانه و متین ادامه داد: خیلی عذر میخوام فکر نمیکردم این همه عصبی و غیرتی بشین، دیدم همه بازار دارن بدون اجازه نگاه میکنن و لذت میبرن، من گفتم که حداقل از شما اجازه بگیرم که نامردی نکرده باشم. وقتی چشم چرانی به یک عادت مزمن تبدیل شود و حداقل به مدت شش ماه تداوم یابد، بایستی دیگر آن را یک بیماری روانی و جنسی دانست. چشم چرانی نقطه مقابل بیماری خودنمایی است. فرد خودنما، از قرار گرفتن در معرض دید دیگران کسب لذت می کند اما چشم چران از تماشا و نگاه به دیگران لذت می برد.تحقیقات نشان داده است تفاوت در آستانه تحریک جنس مونث و مذکر موجب شده که خودنمایی در زنها به نسبت بیشتری دیده شود، این در حالی است که بیماری چشم چرانی در مردها بیشتر شایع است.به عبارتی طبق نظر متخصصان و روانشناسان و علمای اخلاق ،مهمترین عامل بروز چشم چرانی در مردان ، حس خودنمایی زنان می باشد. ادامه مطلب [ چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:اجازه گرفتن برای دیدن زن بیحجاب, ] [ 19:48 ] [ اکبر احمدی ]
[
در ایام عید چگونه شادی كنیم؟ با توجه به تاكیدات اهل بیت عصمت و طهارت مبنی بر «ادخال سرور در قلوب مومنین»، بر خود لازم دانستم با كالبدشكافی مراسمهای جشن و شادی كه در این ایام توسط دوستداران اهل بیت انجام میپذیرد، نكاتی را متذكر گردم. به امید اینكه مورد قبول واقع گردد. این ایام مصادف با میلادها و مناسبتهای مذهبی از این دست، صرفاً به برپایی مراسمهای سخنرانی و مداحی یا جشن و سرگرمی و امثالهم خلاصه میگردد كه به نظر میرسد این اندازه ، صرفاً پرداختن به پوست است و غفلت از مغز ماجراست. آیا به راستی همین كه در این مراسمها شعری و مدحی خوانده شود و لحظاتی به شادی و كف زدن سپری گردد، توانستهایم به عنوان پیروان اهل بیت(علیهم السلام) رسالت اصلی خود را در جامعه اسلامی و دنیای اسلام ادا كرده باشیم؟ آیا انتظار ائمه معصومین از ما پیروان بسنده نمودن به این حداقل است ؟ آیا رواست صرفاً با برگزاری این گونه مراسمها در زمان خود، تكلیف بزرگی را كه خداوند بر ما نهاده است به صورت ناقص برآورده نماییم؟ پس راه حل گذر از سطح و رسیدن به عمق و انجام وظیفه در حد كمال چیست؟ ادامه مطلب [ چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:در ایام عید چگونه شادی كنیم؟ , ] [ 19:41 ] [ اکبر احمدی ]
[
ورود به بهشت، بدون حسابرسیحضرت یوسف علیه السلام خیلی وزن دارد. امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: بعضی ها را در روز قیامت از شدّت سنگینی وزن نمیکنند؛ چون میگویند: وزن این آدم به اندازه خود ترازو یعنی قرآن است، دیگر نیازی به وزن کردن او نیست. کم وزنی محرومان از بینش الهیخدا در قرآن میفرماید: گاهی کوچکی شخصیت به جایی میرسد که برای این افراد، در قیامت ترازوی سنجشی نخواهند گذاشت؛ چون ارزشی ندارند که آن را بسنجند. پوچ و توخالی و مانند حباب، بیمایه هستند: «فَلا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً» (کهف/ 18: 105) چرا ترازویی برای کشیدن آنها برپا کنم؟ برای پر کاه که ترازو نمیگذارند. برای ذرّه معلق در هوا، ترازو را معطل نمیکنند. این ترازو را برای کسانی برپا میکنیم که وزن داشته باشند. این ترازویی نیست که برای هر کسی به میدان بیاوریم؛ چون در قیامت این ترازو بینهایت ارزش داردسه ترازوی قیامت را قرآن مجید و روایات بیان میکنند؛ ترازوی اول برای وزن کردن، خود قرآن کریم است. هر کسی را با قرآن نمیسنجند، کسی را میسنجند که در این حریم راه داشته باشد و بی ارزد و وزن بالای آنها را نشان بدهد. (بحارالانوار: 7/ 245، باب 10 - معانیالأخبار: 31، حدیث 1؛ بحار الانوار: 7/ 249، باب 10، حدیث مانند سلمان و ابوذر را با قرآن میسنجند که آبروی ترازو را در قیامت حفظ میکنند. تکه گوشت گندیده متعفّن و پر از میکروب گناه را در قیامت با کجای قرآن بسنجند؟ خود این ترازو پاکترین ترازو در عالم وجود است که بر چهره این ترازو غباری راه ندارد. ادامه مطلب چرا وضع کفار خوب است؟! اگر کفّار با توجه به اینکه این همه گناه و فجور میکنند، چرا باز هم وضعشان خوب است؟ جوابش این است که خداوند آنها را مبتلا به استدراج کرده و توفیق شکرگزاری را از آنها گرفته است. این به ضرر آنها است. روی عن الحسین بن علی(علیهماالسلام) قال: الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ یُسْبِغَ عَلَیْهِ النِّعَمَ وَ یَسْلُبَهُ الشُّکْر.[1] این روایت از امام حسین(صلوات الله علیه) نقل شده است که حضرت فرمودند: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بندهاش، به این معنا است که خدا «نعمتی» را به سمت بنده میفرستد و سرازیر میکند و از آن طرف، «شُکر» را از او میگیرد. معنای «استدراج» در این روایت بحثی راجع به استدراج داریم که یکی از دلائل گرفتاری های انسان را دربر دارد. امام حسین در این روایت، استدراج را معنا میکنند که گاهی خدا به بنده اش نعمت میدهد، ولی از آن طرف بنده، شکر نعمت را به جا نمی آورد؛ این به خاطر آن است که خداوند حالت شکرگزاری را از بنده سلب کرده است. ادامه مطلب [ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:چرا وضع کفار خوب است؟! , ] [ 17:55 ] [ اکبر احمدی ]
[
اختلاط جنسیتی از نظر اسلام آیا اسلام با اختلاط جنسیتی در دانشگاهها مخالف است؟ اگر چه همیشه به دانشجویان [در سرتاسر عالم] القا شده است که شما تافتهی جدابافتهای هستید [و البته بدین جهت که اولاً جویای علم میباشند و ثانیاً آیندهساز خواهند بود، ارزشمند میباشند]، ولی دست کم باید قبول کرد که به لحاظ خلقت (مرد و زن) و گرایشات و کششها و قوانین مترتب فردی و اجتماعی، هیچ فرقی با سایر آحاد مردم ندارند. لذا اگر «اختلاط جنسی» آزاد باشد، برای همگان آزاد است و اگر محدود به حدود و چارچوبهایی باشد، دانشجو و غیر دانشجو ندارد و محیط دانشگاه برای اختلاط جنسی، با اتاق شخصی، هتل، پارک و ... فرق و امتیازی ندارد. اینک به نکات ذیل توجه فرمایید:الف – اسلام عزیز نه تنها هیچگاه با اختلاط جنسی مخالف نبوده و نیست، بلکه آن را یکی از مهمترین نیازهای بشر قلمداد میکند و به ارضای این نیاز نیز تأکید و اصرار دارد. به جرأت و صراحت میتوان اذعان نمود که در هیچ دین الهی یا مکتب بشری، آن مقدار که اسلام به غریزهی شهوت و ضرورت ارضای آن توجه نموده، توجهی نشده است. ادامه مطلب [ سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:اختلاط جنسیتی از نظر اسلام, ] [ 17:52 ] [ اکبر احمدی ]
[
درجات بهشت بر اساس میزان عقل
حجتالاسلام والمسلمین جاودان، استاد و مدرس اخلاق، در جلسه درس اخلاق خود به شرح کوتاهی از حدیث جنود عقل و جهل پرداخت و گفت: اگر انسان در مسیر بدست آوردن هر کدام از جنود عقل بکوشد، عقلش کامل میشود و به وسیله آن میتوان بهشت را بدست آورد. آنچه در ذیل میآید متن کامل سخنان ایشان است حدیث جنود عقل و جهل امام صادق (ع) میفرماید: خداوند عقل را آفرید که اولین مخلوق خدا از مجموعه مخلوقات روحانی حضرت حق بود و آن را از سمت راست عرش خود و از نور خود خلق کرد، پس به آن گفت رو کن و عقل رو کرد و سپس به آن گفت پشت کن، پس عقل پشت کرد. خداوند فرمود من تو را مخلوق عظیمی قرار دادم و بر تمام مخلوقاتم برتری دادم امام صادق (ع) در ادامه میفرماید: سپس خداوند جهل را از دریایی ظلمانی خلق کرد و به آن فرمود پشت کن، پشت کرد و سپس فرمود رو کن اما روی نیاورد. خداوند فرمود تو استکبار ورزیدی، سپس خداوند او را لعنت کرد، آنگاه برای عقل 75 لشکر قرار داد و وقتی جهل مشاهده کرد خداوند چگونه عقل را کرامت بخشیده، عداوت و دشمنی او را در دل گرفت، جهل گفت خدایا این عقل هم مخلوقی است مثل من، او را خلق کردی و کرامت و قوت دادی، من هم مانند او هستم پس مرا نیز به همان مقدار لشکر مجهز کن، خداوند قبول کرد و سپس فرمود اگر بعد از این عصیان بورزی من تو و لشکر تو را از رحمت خودم خارج میکنم و سپس به آن 75 لشکر عطا کرد. ادامه مطلب [ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:درجات بهشت بر اساس میزان عقل , ] [ 18:32 ] [ اکبر احمدی ]
[
حق همسر در کلام امام سجاد علیهالسلام یکی از نکاتی که هر زن و مرد در تشکیل خانواده آن را به عنوان محور قرار داده و زندگی مشترک خود را بر آن استوار میسازد، اخلاق محوری است. وجود همسری وفادار و مهربان، که در مشکلات و سختیها، غمها و شادیها همراه و همدم انسان بوده همسفری مطمئن و دل سوز در سفر پرفراز و نشیب زندگی میباشد؛ «وَمِن آیاتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِّن أَنفُسِکُم أَزوَاجاً لِّتَسکُنُوا إِلَیها...(روم / 21)؛ و از نشانههای او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید.» و البته این امر در صورتی تحقق پیدا میکند که فضای حاکم بر زندگی مشترک فضایی همراه با صفا و صمیمیت و محبت باشد و اصول و قواعد آن بر سیره ی ائمهی اطهار علیهم السلام منطبق باشد. در این بخش به کلام امام سجاد علیهالسلام در مورد حق همسر و وظیفهی هر کدام نسبت به دیگری میپردازیم؛«و أمّا رعیّک بملک النّکاح فأن تعلم أنّ الله جعله سکناً و مستراحاً و أنساً و واقیة و کذلک ...»؛ «و اما حق همسرت آن است که بدانی خداوند متعال با آفرینش او، وسیلهی آرامش، رفاه و انس و نگهداری تو را فراهم نموده و واجب است هر کدام از شما – زن و شوهر – بر نعمت وجود دیگری، سپاس گوید و بداند که این نعمت الهی بر اوستبر تو واجب است که نعمت الهی را گرامی داشته، در معاشرت با او، خوش رفتاری و رفق پیشه کنی؛ اگر چه حق تو بر زن سختتر و رعایت مکروه و محبوب اگر معصیت و زیاده خواهی نباشد، بر او لازمتر است؛ ولی زن حق مهربانی و انس بر تو دارد و جایگاه آرامش و آسایش، غریزهای است که گریزی از انجام آن نیست و این حق بزرگی است. (قاسم نصیر زاده، سیری در رسالهی حقوق امام سجاد علیهالسلام، ج 2، ص 148) ادامه مطلب [ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:حق همسر در کلام امام سجاد علیهالسلام, ] [ 18:28 ] [ اکبر احمدی ]
[
راهی برای آمرزش گناهان پیامدهای مهمان نوازی مهمان نوازی یکی از آداب پسندیده اسلامی است که ریشه در بزرگ منشی انسان ها دارد. دلی که در خود سخاوت و نوع دوستی را پرورانده باشد، از فراوانی مهمان به سطوح نمی آید و پذیرایی از آنان را افتخاری انسانی برمی شمرد. مسلما اگر کسی بداند که مهمانداری در پیشگاه خداوند چه ارزش والایی دارد و حضرت حق چه پاداش پرارزشی در دنیا و آخرت برای این ادب شایسته انسانی در نظر گرفته، هیچگاه آن را ترک نخواهد کرد. در مورد امیر مومنان علی علیه السلام گفته اند که روزی ایشان را غمگین و ناراحت یافتند. از او پرسیدند علت ناراحتی شما چیست؟ حضرت پاسخ داد: لِسَبعٍ أتَتْ لَم یَضِفْ إلَینا ضَیفٌ (المناقب، ج 2، ص 73)؛ برای آنکه هفت روز است كه مهمانى بر ما وارد نشده است. همه ما می دانیم که امیر مومنان، ارزش واقعی تمامی کارها را می دانست و چشمان مبارکش بر روی حقایق عالم گشوده بود. بنابراین باید باور کنیم که پیامدها و ثمرات مهمان نوازی چنان گسترده و فراوان است که نبود آن در زندگی انسان، ایجاد نگرانی می کند. ادامه مطلب [ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:راهی برای آمرزش گناهان , ] [ 18:26 ] [ اکبر احمدی ]
[
عبادتی که شیطان به آن حساس است ! بعضی از آدمها آنقدر از خدا میترسند که همه عبادت و ذکرشان به خاطر شدت ترسشان از خداست... بعضی از آدمها هم آنقدر به خدا امیدوارند که هیچ عبادتی را لازم نمیدانند و از هیچ گناهی پرهیز نمیکنند... هر دو گروه، اشتباه میکنند. یاد خدا(ذکر( یاد خدا، مهمترین سلاح تو در مقابل شیطان و وسوسه اوست. تلاش کن از یاد خدا غافل نشوی. میتوانی مدام اسمهای خدا را به بهانههای گوناگون بر زبانت ببری... یا مدام در دلت به خدا و مهربانیهایش فکر کنی مهمترین ذکر خدا مهمترین ذکر خدا، نماز است. یادت باشد که شیطان به خاطر سجده نکردن به آدم، از درگاه خدا رانده شده و بنابراین، به عبادتی که سجده داشته باشد، حسّاس است و بیش از هر جا، هنگام نماز، سراغت میآید تا هر طور که میتواند، ذکرت را نابود کند... برای همین است که در نماز، همه فکرهای دنیا به ذهنت میرسند!
ادامه مطلب [ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:عبادتی که شیطان به آن حساس است!, ] [ 17:54 ] [ اکبر احمدی ]
[
گروهی که پیامبر را نمی بینند! اگر کسی همه عمرش را عبادت کند و همه امورش را اصلاح کند و هیچ دلیلی برای رفتن به جهنم نداشته باشد... اما پدر و مادرش از او راضی نباشند؛ میان جهنم و بهشت، سرگردان میماند. امر به معروف و نهی از منکر، چند شیوه دارد: اول، از درون بپذیری که از کار ناپسند کسی ناخشنودی. دوم، سعی کنی او را آگاه کنی؛ چون بسیاری از مردم، یا نمیدانند گناه میکنند یا اندازه و مجازاتش را نشنیدهاند. سوم، اگر دیدی حرفت را نمیپذیرد، تنهایش بگذاری تا در تنهایی، پشیمان شود. چهارم، با شیوههای گوناگون زبانی، او را پشیمان کنی. پنجم، وسایل و زمینههای مناسب را از او دور کنی تا نتواند گناه کند. ششم، ممکن است با دانستن همه نکتهها، از سر لجبازی با خدا و آسیب رساندن به آداب دینی، با تو گلاویز شود... چارهای جز تنبه او نداری. هفتم، اگر وجود گناهکاری چنان شهر و اطرافیانش را فاسد کند که راهی جز اعدام او نماند؛ میتوانی با اجازه از امام معصوم، اقدام کنی. ادامه مطلب [ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:گروهی که پیامبر را نمی بینند! , ] [ 17:52 ] [ اکبر احمدی ]
[
نظم ریاضی در معارف دینی امام سجاد علیه السلام در دعای خود، خداوند متعال را اینگونه توصیف می کند: «یَا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ»؛ ای کسی که اسباب و دست آویزها حكمت او (آنچه صلاح دانسته و مقدّر فرموده) را تغییر نمی دهد. با دقت در این فراز نورانی می توان به مهم ترین حقیقت موجود در عالم دعاهای ما و اجابت های الهی پی برد. (صحیفه سجادیه، دعای13) معنای حکمت «حكمت» که از کلمه «حکم» گرفته شده به گزاره هایی اطلاق می شود که به معارف قطعی و حقایق یقینی عقلی بازگشت کند.(التحقیق2/265) به عبارت دیگر حكمت نوعى از امر محكم و متقن است كه به هیچ وجه بطلان و كذب در آن راه ندارد.(المیزان2/606) ادامه مطلب [ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:نظم ریاضی در معارف دینی, ] [ 17:49 ] [ اکبر احمدی ]
[
عبادتی به سود نفس امّاره بیاناتی از جناب استاد اصغر ظاهرزاده آنچه باید به آن توجه خاصی انداخت رسیدن به این موضوع است که نفس امّارهای داریم که هر حرکت و میل ما را به نفع خودش تمام میکند، و لذا باید با خودِ این نفس امّاره درگیر شد، و اول باید مسئلهمان را با نفس امّارهمان حل کنیم. این موضوع کار میبرد و تلاش زیادی میخواهد تا انسان بفهمد باید با نفس امّاره در بیفتد. دعایی از امام سجاد علیه السلام «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ حمد خدایی را که ما را راهنمایی نمود تا حمدش کنیم و از اهل چنین حمدی قرار داد. و حمد خدایی را که راه رضایت خودش را به ما نمایاند و یکی از آن راهها را ماه رمضان قرار داد. ماه روزه، ماه اسلام، ماه پاکیزه شدن، ماه تصفیه، ماه بهپاخاستن برای عبادت، ماهی که در آن قرآن نازل شد، جهت هدایت مردم و پس آشکار نمود برتری آن ماه را با قراردادن محرّمات فراوانی که در ماه های دیگر حرام نیست و ..... پروردگارا! بر محمّد و آل او درود بفرست و ما را متوجه بزرگی آن ماه و بزرگداشت حرمت آن، بگردان.....»[1] حلول عیدُ اللهِ اکبر، عید اولیاء خدا، ماه مبارک رمضان را خدمت همهی عزیزان تبریک عرض میکنیم و امیدوارم همچنانکه خود حضرت حق در رابطه با نتیجة روزه فرمود: «لَعَلَّکمْ تَتَّقُون»، و دل ما را امیدوار کردهاند که این مسیر، مسیرِ رسیدن به مقصد و غایت همة مؤمنین یعنی مقام تقواست، باید مقصد ما در روزهداری تقوا باشد. ادامه مطلب [ شنبه 25 آذر 1391برچسب:عبادتی به سود نفس امّاره, ] [ 15:13 ] [ اکبر احمدی ]
[
از چه کسانی نباید کمک خواست؟ اسلام به ما آموخته که تا می توانید از دیگران چیزی نخواهید و تنها خواسته های خود را از خداوند طلب کنید. چرا که ابراز نیاز به دیگران جایگاه انسان را تنزل می دهد و گاه به آبروی انسان نیز لطمه وارد می کند. امیر مومنان على علیه السلام در این باره می فرماید:التَّقَرُّبُ إلى اللّهِ تعالى بمَسألَتِهِ و إلى الناسِ بتَركِها(غرر الحکم، ص 199)؛ مقرّب شدن نزد خداوند متعال با درخواست كردن از اوست و مقرّب شدن نزد مردم، با ترک درخواست از آنان.با این وجود گاهی هم انسان مجبور می شود در سایه درخواست از خدا، از بندگان او هم درخواست هایی داشته باشد و از آنان برای کارهای خود، طلب مساعدت کند. اما در این صورت نیز باید مراقب باشد که نیاز خود را به هر کسی عرضه نکند و آبروی خود را به تاراج نسپارد. امام علی علیه السلام می فرماید:ماءُ وَجهِكَ جامِدٌ یُقْطِرُهُ السُّؤالُ فَانظُرْ عِندَ مَن تُقطِرُهُ(نهج البلاغة، حكمت 346)؛ آبروى تو، یخِ منجمد است و سؤال و خواهش، آن را قطره قطره مى چكاند. پس، بنگر كه آن را نزد چه كسى فرو مى چكانى.بنابراین حتی اگر مجبور شدیم که درخواستی از دیگران داشته باشیم، باید شخصیت او را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و از هر کسی طلب یاری نکنیم. روایات اهل بیت به ما می آموزند که از افراد ذیل نباید یاری طلبید: ادامه مطلب [ شنبه 25 آذر 1391برچسب:از چه کسانی نباید کمک خواست؟, ] [ 15:10 ] [ اکبر احمدی ]
[
آیا اسلام با شیک پوشی مخالف است؟! مسلمانان باید با پوشیدن لباسهای پاک و مرتب و تمیز و شانه زدن موها و به کار بردن عطر و مانند آنها بهرهامند شوند و این نعمتها را هرگز بر خود حرام نکنند بلکه از آن به نحو احسن بهره برداری نمایند.وقتی نگاهی به تاریخ اسلام و همچنین درهای گوهرباری که از زبان امامان ما به ما رسیده است در مییابیم که اسلام اهمیت قابل توجهی به تیپ داده است و یکی از ویژگیهای مؤمنین بیان کرده است . زیبایی و آراستگی ظاهر از دیدگاه قرآن روزنامه گاردین انگلیس در طی انتشار مطلبی لیستی از شیک پوش ترین های سال 2010 را منتشر کرد که در این لیست "لئوناردو دی کاپریو" بازیگر سرشناس هالیوود و "یواخیم لو" مربی تیم ملی آلمان و "پرنس چارز" ولیعهد انگلیس نیز به عنوان شیک پوش ترین و خوش تیپترین مردهای جهان انتخاب شدند. اما مطلبی که در اینجا حائز اهمیت میباشد این است که خوش تیپ بودن در اسلام چقدر اهمیت دارد و آیا اصلاً این مسأله مورد تایید دین میباشد یا دین به ما دستور میدهد تا انسانهایی ژولیده و با لباسهای پاره و کهنه باشیم .بعضی گمان میکنند همین مقدار که انسان ایمان محکم و باطنی پاک و آراسته داشته باشد کافی است و ظاهر و شکل و قیافه او هر گونه باشد عیب ندارد . چنین گمانی از نظر اسلام باطل میباشد بلکه به عکس بخشی از برنامهها و دستورهای اسلامی مربوط به نظافت و زیبایی و آراستگی ظاهر ، قیافه و لباس و .. است . ادامه مطلب [ شنبه 25 آذر 1391برچسب:آیا اسلام با شیک پوشی مخالف است؟, ] [ 15:7 ] [ اکبر احمدی ]
[
شکایت خاندان مطهر رسول الله علیهم صلوات الله(سه شاکی در قیامت – بخش سوم) در قسمتهای قبل، به دو بخش از روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرداختیم که راوی آن جابر بن عبدالله انصاری بود. او گفت: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: «یَجِیءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» روز قیامت سه شاکی از ظلمی که در حق آنها شده است به درگاه الهی شکایت می کنند؛ « الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ» آن سه عبارتند از قرآن کریم، مسجد و خاندان مطهر رسول الله علیهم صلوات الله. متن شکوائیه قرآن و مسجد را پیش از این مطرح و درباره آن بحث کردیم. در ادامه، شکایت «عترت» را نقل می کنیم تا بدانیم این خاندان در دادگاه عدل الهی چه خواهند گفت و از چه و از که شکایت خواهند کرد متن شکوائیه خاندان مطهر رسول الله علیهم صلوات الله«تَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا»( 1در آن روز خاندان عصمت به پیشگاه عدل الهی عرضه می دارند: پروردگارا! ما را کشتند و طرد کردند و چنان کار را بر ما سخت گرفتند که عده ای از ترس ما را تنها گذاشتند. ادامه مطلب [ جمعه 24 آذر 1391برچسب:شکایت خاندان مطهر رسول الله علیهم صلوات الله , ] [ 7:54 ] [ اکبر احمدی ]
[
وصیتهای امام علی(ع)/نحوه قصاص ابن ملجمآنچه در ادامه میخوانید وصیت نامه مولای متقیان به فرزندش حسن مجتبی(علیهالسلام) و باقی اهلبیت اش و هر که وصیت نامهاش را دریافت نمود .
«این است آنچه علی بن ابیطالب به آن وصیت کرد. وصیّت کرد و شهادت داد به اینکه خدایی جز اللّه نیست و او است یکتا و انبازی ندارد و اینکه محمد بنده و فرستاده او است که با هدایت و آئین حق او را فرستاد تا دینش را بر تمام آئینها برتری بخشد و هر چند مشرکان را خوش نیاید، درود خداوند بر او و اهل بیتش باد. و همانا نمازم و عبادتم و زندگی و مرگم برای خداوند، پروردگار عالمیان است، که هیچ شریکی ندارد و به این مأمور شدهام و من از مسلمانانم شما را به خدا، شما را به خدا در ایتام، پس آنان را گرسنه نگذارید و نیازمند سؤال از خودتان ننمایید و آنها را کوچک مشمارید که از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله شنیدم فرمود:هر که یتیمی را متکفّل شود یا بی نیاز گرداند خدای عزّوجل بهشت را بر او واجب گرداند همچنان که بر کسی که اموال یتیمی را بخورد، دوزخ واجب گردانیده است سپس وصیت میکنم به تو ای حسن و به تمام خانواده و اهل بیت و فرزندانم و هر که وصیتنامهام را دریافت نمود، به تقوای اللّه پروردگارتان و هرگز نمیرید جز اینکه مسلمان باشید و به ریسمان خداوند چنگ زنید و متفرّق نگردید زیرا از رسول خدا صلی اللّه علیهو آله شنیدم که فرمود:اصلاح ذات البین برتر از عموم نماز و روزه است و آن ویران کنندهای که دین را از بین میبرد، فساد ذات البین است و آن نیرویی نیست جز با توکّل بر خدای والا و عظیم. پس به خویشاوندانت برسید، و با آنها مهربانی کنید تا خداوند حساب را بر شما آسان گرداند. ادامه مطلب [ جمعه 24 آذر 1391برچسب:وصیتهای امام علی(ع)/نحوه قصاص ابن ملجم, ] [ 7:51 ] [ اکبر احمدی ]
[
ماجرای پیدا شدن قبر امام علی(ع) دشمنیها از سوی آنان ادامه یافت تا این که عبدالرحمان بن ملجم حضرت علیعلیهالسلام را به شهادت رساند، پس از مراسم تشییع و تدفین، ابن ملجم را برای اجرای قصاص به حضور امام مجتبیعلیهالسلام آوردند، به حضرت عرض کرد: میخواهم در گوش شما آهسته چیزی بگویم؛ امام حسنعلیهالسلام پیشنهاد او را رد کرده و فرمود: میخواهد گوش مرا به دندان بگیرد؛ ابن ملجم گفت: به خدا قسم! اگر میگذاشت گوشش را جدا میکردم. علی چه وصیت میکند؟ علی در بستر مرگ افتاده است. دو جریان را در کشوری که پشت سر خود میگذارد میبیند یکی جریان معاویه و به اصطلاح قاسطین، منافقینی که معاویه در رأس آنهاست. و یکی هم جریان خشکه مقدسها، که خود اینها با یکدیگر تضاد دارند. حالا اصحاب علی بعد از او چگونه رفتار کنند؟ حضرت فرمود: بعد از من دیگر اینها را نکشید. درست است که اینها مرا کشتند ولی بعد از من اینها را نکشید. چون بعد از من شما هر چه که اینها را بکشید به نفع معاویه کار کردهاید نه به نفع حق و حقیقت. و معاویه خطرش خطر دیگری است. فرمود: «لا تقتلو الخوارج بعدی فلیس من طلب الحق فاحطاه کمن طلب الباطل فادرکه» خوارج را بعد از من نکشید که آن که حق را میخواهد و اشتباه کرده مانند آن که ابتدا باطل را میخواسته و به آن رسیده است، نیست. اینها احمق و ناداناند ولی او از اول دنبال باطل بود و به باطل خودش هم رسید. ادامه مطلب [ جمعه 24 آذر 1391برچسب:ماجرای پیدا شدن قبر امام علی(ع, ] [ 7:48 ] [ اکبر احمدی ]
[
حق الناس یعنی چه؟ حقالناس یعنی حساب و کتابی که در آن با مردم طرفیم. بدهی که به مردم داریم. حقالناس مصادیق مختلفی دارد. یکی از مصادیق حقالناس همسایگان میباشد که شاید از نظر ما خیلی پیشپاافتاده باشد. ما لازم نیست دنبال چیزهای عجیب و غریب در بحث حقالناس باشیم. اگر این سه شب احیا، مناجات کردیم و نماز خواندیم و اگر این روزهای ماه مبارک را روزه میگیریم، اثر این روزه و نماز باید در زندگی ما مشخص شود. جملهای از امام موسی صدر ایشان میگویند: دین پیش از اینکه توشهای برای آخرت ما باشد، والاترین وسیله برای زندگیست. اگر نماز و روزهء من زندگی امروزم را درست و اصلاح نکند و در رفتارم تأثیرگذار نباشد، معلوم نیست برای آخرتم هم خاصیتی داشته باشد. یک مثال عینی میزنم. اگر من نوعی در مجلس احیا دعا کردم، نماز خواندم و به درگاه خدا گریه کردم ولی در رانندگی مراعات مردم را نکنم، حتماً یک جای کار میلنگد. من از رانندگی مثال میزنم تا کسی فکر نکند میخواهیم راجع به حقالناس از چیزهای عجیب و غریب و آسمانی حرف بزنیم. نخیر. مسائل عجیب و غریب را رها کن و در زمین درست و صحیح زندگی کن. این زبان حال دین است. دین آمده است که ما را برای زندگی روزمره اصلاح کند. اگر میخواهید در آسمان اتفاقی بیافتد باید از زمین شروع کنید! در ارتباط با همسایه، پدر و مادر، در رانندگی، در خرید و فروش باید مسائلی را رعایت کنیم. اگر نماز، نماز باشد در رانندگی من خودش را نشان میدهد. در حرف زدن من تأثیر میگذارد و من دیگر نمیتوانم حرف زشت به زبان بیاورم. نمیتوانم با دیگران با بیاحترامی صحبت کنم. نمیتوانم راحت غیبت کنم و تهمت بزنم. نماز و روزهء من باید در همسرداری و برخورد با پدر و مادر و در برخورد با همکاران و در رفتار من در جامعه، خودش را نشان دهد. آدم دیندار باید فرقی با آدم بیدین داشته باشد. ظواهر دینی که خیلی هم اهمیت دارند و گاهی بحث حلال و حرام خدا برای آنها مطرح میشود، مقدمهاند برای اینکه من در دایرهء عمل درست رفتار کنم. ادامه مطلب [ پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:حق الناس یعنی چه؟, ] [ 8:57 ] [ اکبر احمدی ]
[
مرز میان هدیه و رشوه چیست؟ آنچه از دنیا به دست میآوریم؛ سه دسته است: یا معلوم است که حلال است... یا روشن است که حرام است... یا حلالی و حرامیاش معلوم نیست... گاهی همین هم معلوم نیست که حلال و حراممان تا چه اندازه است. مهمانی و میزبانی اگر میزبان کسانی شدی؛ غذایت را زود آماده کن... کسی را که برایش حضور در مهمانی دشوار است، دعوت نکن- امام ششم: جعفر بن محمد(ع) فرمودند : اگر روزه بودی و به خانه دوستت رفتی و نگذاشتی که بفهمد روزهای و پنهانی افطار کردی؛ خدا پاداش یک سال روزه خالصانه را به تو میبخشد آداب مهمانی را رعایت کن: اگر دوست با ایمانت تو را دعوت کرد، دعوتش را بپذیر... میان دعوت دوست فقیر با دوست ثروتمندت، تفاوتی نگذار... وقتی دعوت به مهمانی شدی، دوری یا نزدیکی راه را در نظر نگیر! ادامه مطلب [ پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:مرز میان هدیه و رشوه چیست؟, ] [ 8:52 ] [ اکبر احمدی ]
[
متأسفانه کسی مراقب حضور شیطان نیست این تماسهای تلفنی شبکههای اجتماعی و فضای مجازی عرصهای شده برای حضور هر چه فعالتر شیطان طوری که زنان و مردان در ورای دیوارها و درها با هم خلوتهای طولانی دارند در این فضاست که زن به شوهرش خیانت میکند و مرد به زنش . عصر ما عصر پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات است علوم با سرعت فزاینده رو به رشد دارد و اغلب انسانها هم در تلاشند که از این دریای خروشان هرکس در زمینه خاص و مورد نیازش بهرهای ببرد . این پیشرفتها آسایش و راحتی زیادی را برای نوع بشر فراهم آورده اما در عین حال مسبب دغدغههای دیگری شده است و گاه تأثیرات منفی هم در بطن زندگی انسان داشته است . که باید به گونهای از اثرات سوء آن در امان بود و در این زمینه برگشت به آموزههای وحیانی و استمداد از آن مطمئنترین راه چاره است. آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره به این که روایات فراوان درباره اهمیت فراگیری علم و تعلیم و تعلم آن هم در زمان تاریک جاهلیت از جمله معجزات اسلام است، ابراز داشتند: طلب علم بر هر مسلمان زن و مردی واجب است و تأکید اسلام این است که انسان از گهواره تا گور دانش بجوید. ادامه مطلب [ پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:شیطان و وسوسههای به روز شدهاش , ] [ 8:49 ] [ اکبر احمدی ]
[
در نوشتار پیش به بررسی پرسشگری به ویژه در قالب مناظرات دینی پرداختیم و برخی از شرایط و ویژگی های آن از دیدگاه امامان شیعه(علیهم السلام) را بیان نمودیم. در این نوشتار می کوشیم این موضوع را با توجه به مباحث کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها مورد تأمل قرار دهیم. یک پیشنهاد خوب! چند سال پیش حدود سال 81 جمعی از دانشجویان در نامه ای خطاب به رهبر معظم انقلاب نظر ایشان را درباره راه اندازی کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها جویا شدند که معظم له طی نامه ای مبسوط به بیان دیدگاههای خویش در این باره پرداختند و در ضمن آن پاسخ از این ایده و پیشنهاد و استقبال نمودند. البته ایشان برخی از شرایط و ویژگی هایی را برای این امر یادآور شدند که در راستای اجرای صحیح و مناسب این طرح است. این موضوع انگیزه ای است که باری دیگر در منابع اسلامی به جستجو پرداخته و زوایای پنهان و باریک این روش مورد پسند و مقبول امامان شیعه را مورد واکاوی قرار دهیم اساساً دین اسلام با تقلید کورکورانه در عقاید به شدت مخالف است و ایمان واقعی را در گرو اعتقاد معقول می داند ادامه مطلب [ پنج شنبه 22 آذر 1391برچسب:سؤال های بنی اسرائیلی ممنوع!, ] [ 8:40 ] [ اکبر احمدی ]
[
یکی از اصول مهم اخلاقی و روانی این است که اگر آدمی نیت خوب و عفیف داشته باشد، اعمال خوب نیز خواهد داشت و اگر به نیت آلوده گرفتار گردد، به بیرون از آن، رفتارش نیز فاسد و تباه خواهد شد.اگر می خواهید خوب باشید، خوب بیندیشید اگر می خواهید سخن زشتی بر زبانتان جاری نشود، در ذهنتان را بر زشتی ها و ناشایست ها ببندید و اگر می خواهید درستکار باشد ، درست بیندیشید. جان کلام این که آدمی آن گونه زندگی می کند که می اندیشد. گفتار و رفتار انسان ، خوب یا بد، میوه های شیرین و تلخ باغ اندیشه او هستند پس اگر طالب میوه های شاداب و پر آب و زیبا است لازم است اندیشه خود را اصلاح کند. مولوی چه نیکو فرموده است : ای برادر! تو همه اندیشه ای مابقی ، خود ، استخوان و ریشه ای گر بود اندیشه ات گل، گلشنی ور بود خاری ، تو هیمه گلخنی درمان فکر گناه: تفاوتى که میان گناه در قانون هاى اجتماعى و مذهبى وجود دارد، این است که در جامعه تمام کیفرها به عمل مربوط مى شود و تا شخصى به گناهى دست نزند، تحت پیگیرد کیفرى و قانونى قرار نمى گیرد، اما در فرهنگ اسلامى، امامان معصوم علیهم السلام ما را از اندیشه و فکر گناه نیز برحذر داشته اندبه دیگر سخن، اسلام در پى آن است تا گناه را از سرچشمه بخشکاند و آلودگى را در نطفه خفه کند و در حقیقت پایه اعمال را از نظر کیفر و پاداش روى اندیشه و نیت افراد بنا نهاده اند! در این راستا ادامه مطلب
از سالها قبل، در واقع از وقتی موضوع حجاب زن به صورت جدی در دنیا مطرح شد، مخالفین حجاب، سعی میکردند حجاب را با موضوع رنگ آن طرد کنند. برای موافقین هم رفته رفته این شبهه قوت گرفت که «چرا رنگ مشکی؟». در واقع هر کس میخواست چادر را زیر سوال ببرد، رنگ مشکی را زیر سوال میبرد. معمولاً مشکی رنگ افسردگی، عزا و اندوه و غم است. افسردگی به عنوان یک بیماری پاتولوژیک، عزا به مفهوم یک سنت، و غم و اندوه هم به معنی یک فرآیند زمینهساز برای تخلیه هیجان. همه این موارد هم درست و هم غلط است. درست است از این جهت که رنگ مشکی به عنوان نمادی برای همه این موارد است و به اینها کمک میکند، اما محدود به این مفاهیم نیست. در واقع نمیشود تنها این مفاهیم را از رنگ مشکی برداشت کرد. رنگ تیره موجب استتار و اختفای اشیاء و مانع از دیدن آنهاست. چشم در تاریکی جایی را نمیبیند و پارچه یا پرده سیاه مایه احتجاب اشیایی است که در پس پرده قرار دارند. لذا بانوان عفیف مسلمان، رنگ لباسهای ظاهر ـ اعمّ از چادر، مانتو و روسری ـ را از رنگهای تیره برگزیدهاند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیدهتر باشد و بدین وسیله «گوهر عفاف» خود را محفوظتر بدارند و استفاده از رنگهای شاد و مهیّج و هرگونه مجلسآرایی را به خلوت خانه و در جمع محارم خویش اختصاص میدهند. ادامه مطلب [ پنج شنبه 22 آذر 1391برچسب:چرا رنگ مشکی؟!, ] [ 8:32 ] [ اکبر احمدی ]
[
بلال حبشی «بلال» بردهای بی نام و نشان با چهرهای سیاه و بدنی دردآلود از تازیانه اشرافیت زورمند و زرآلود بود. فرزند «رباح» و «حمامه» که به جرم یکتاپرستی و آزادی خواهی شکنجه مرگبار امیه بن خلف را تا عمق جان احساس میکرد(1) و تنها با یاد و نام خدای مهربان «احد»، شکیبایی و بردباری مینمود. روزی که رایحه روح پرور خداباوری و یکتاپرستی با آزادی از سوی رسول خدا(ص) به ژرفای وجود او وزید، شوقی شگفت آور سیمای سیاه و سیرت سپید بلال را فرا گرفت، ناگاه رو به پیامبر(ص) نمود و با ارادتی بسیار با زبان حبشی این شعر را سرود: «اَرَه بَرَهْ کَنْکَرَهْ کِرا کِری مِنْدَرَهْ»؛(آن هنگام که در دیار ما بهترین صفات پسندیده را جویا شوند ما تو را شاهد گفتار خود میآوریم عظمت مقام و ابهت کلام او موجب گردید که منصب ارجمند اذان گویی که شعار اسلامی و نماد ارزش دینی است و در آن زمان مؤذن نمایندگی رسمی رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم را در فراخوانی مردم به سوی نیایشگاه عهده دار بود به او واگذار شود.(3) به گونهای که ناتوانی او در ادای «شین» موجب بخشودگی وی و ادامه این مسؤولیت تنها از سوی او گردد!(4) شخصیت برجسته بلال به گونهای بود که با فتح مکه به دستور رسول خدا(ص) بر بام کعبه، ندای توحید و نبوّت سرداد و چون پارهای از وارثان کبر و استکبارِ جاهلیت، زبان به نکوهش او و ستایش خود گشودند، فرشته وحی با پیام پرنوید الهی در آیهای نورانی بر رسول خدا(ص) فرود آمد تا معیار برتری از سرسپردن «قبیله» به دل سپردن به «قبله» و میزان تقوا و پرهیزگاری استوار شود.(5) ادامه مطلب [ پنج شنبه 21 آذر 1391برچسب:بلال" و حمایت از ولایت , ] [ 8:28 ] [ اکبر احمدی ]
[
فضیلت وفا فضیلت ارزشمندی است که در عصر حاضر به دست فراموش سپرده شده و نمکنشناسی و بیوفایی جایگزین آن گردیده است . حضرت آیتالله العظمی مظاهری ضمن تشریح اقسام وفا، وفا نسبت به پروردگار متعال را بسیار مهم و ضروری ارزیابی کرده و افزودند: بسیاری از مردم نسبت به خداوند سبحان بیوفا هستند؛ زیرا علاوه بر عدم شکرگزاری مناسب و قدردانی از نعمتهای بیکران الهی، هنگام ابتلا به مصائبی که با دست خود آفریدهاند، از خداوند گله و شکایت مینمایندمقام تسلیم و رضا که مقام والایی است و از وفای آدمی سرچشمه میگیرد، به این معناست که انسان تسلیم امر پروردگار و مقدّرات الهی باشد و به آنچه خدای تعالی برای او پسندیده، رضایت قلبی داشته باشدوفا نسبت به پیامبران الهی و ائمّه هدی«سلاماللهعلیهم» قسم دیگری از وفا است خداوند متعال، قبل از آفرینش انسان، پیامبری از جنس خودشان آفرید تا آنان را هدایت کند و ارسال رسل را در همه دورانها تا زمان بعثت حضرت ختمی مرتبت«صلی الله علیه وآله وسلّم» ادامه داد و پس از آن حضرت نیز ائمه طاهرین«سلامالله علیهم» را مأمور هدایت بشریت گردانید و این موضوع، اهمیت ارسال رسولان الهی و اوصیای ایشان و لزوم قدرشناسی از آنان و وفاداری نسبت به آنان را نمایان میسازد. ادامه مطلب کلاه شرعی در فرهنگ عامیانه در فرهنگ عامیانه، کلاه شرعی به نوعی فرار از حکم شرعی گفته می شود که در آن به کمک یک یا چند حکم شرعیِ مجاز از حکم شرعی دیگری که غیر مجاز است خلاصی حاصل می شود و در نتیجه فرد به همان هدفی که از ابتدا به دنبال آن بود دست می یابد. مثلا کسی که می خواهد به قصد دریافت بهره (سود یا نزول) پول خود را به دیگری قرض دهد می بیند که این دریافت سود از نظر شرعی حرام است و ممنوں بنابراین می آید با ترفندی به نام معامله صوری با این پندار که که چنین خرید و فروشی از نظر شرعی حلال است و مشروع دست به یک خرید و فروش غیر واقعی می زند و با این روشی که به آن کلاه شرعی می گویند به هدفی که در پی آن بود دست می یابد.بی شک رفتارهایی از این دست که با نام شرع در بین مردم رایج است دارای بار معنایی موهن و طنزآلودی است که خواسته و ناخواسته بخشی از احکام شرع مقدس اسلام را به تمسخر می گیرد.ضرورت صیانت از عزت و استحکام احکام شرع مقدس اسلام ما را بر آن داشت تا به تبیین دقیق این مقوله پرداخته و دیدگاه شرع را نسبت به این پدیده روشن کنیم. ادامه مطلب [ پنج شنبه 21 آذر 1391برچسب:کلاه شرعی حرام را حلال نمیکند, ] [ 8:21 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |