مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

و نیز می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ، وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ، مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدى‏ لَنْ یَضُرُّوا اللَّهَ شَیْئاً، وَ سَیُحْبِطُ أَعْمالَهُمْ، یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ، وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ».(محمد/ 33: به درستى كسانى كه كافر شدند و از راه خدا جلوگیرى نموده، با رسول به دشمنى برخاستند، بعد از آنكه راه هدایت بر ایشان روشن شد، بدانند كه به خدا هیچ ضررى نمى‏رسانند، و به زودى اعمالشان حبط مى‏شود، اى كسانى كه ایمان آورده‏اید شما خدا و رسول را اطاعت كنید، و زنهار كه اعمال خود را باطل مكنید)در روایات اسلامی نیز به این موضوع اشاراتی شده است. از آن جمله روایت شده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودندوقتى قیامت به پا شود امت من سه طائفه خواهند شد: ـ فرقه‏اى كه خداى تعالى را به خلوص عبادت مى‏كرده‏اند.ـ فرقه‏اى كه خداى تعالى را به ریاء بندگى مى‏كرده‏اند ـ فرقه‏اى كه خدا را عبادت مى‏كردند تا به سودى دنیوى برسند.یکی از انواع ثواب‌ها و عقاب‌هایی که خداوند متعال در قرآن به مردم وعد و وعید داده است آن است که اگر کار نیکویی انجام دهند بدی‌هایشان را می‌پوشاند و اگر کار اشتباهی انجام داده و از ارتکاب به آن پشیمان نگشته و توبه نکنند مجازاتشان آن است که برخی از کارهای نیکشان به وسیله آن عمل زشت پوشیده شده و به اصطلاح حبط می‌گردد. این امر نیز به هیچ وجه منافاتی با عدالت باری تعالی نخواهد داشت خداى تعالى به آنكه به منظور دنیا خدا را عبادت مى‏كرد مى‏فرماید: تو را به عزت و جلال خودم سوگند مى‏دهم بگو كه در عبادتت چه منظور داشتى؟ در پاسخ مى‏گوید: منظورم دنیا بود. خطاب مى‏رسد لا جرم آنچه از راه عبادت جمع كردى برایت سودى ندارد و به سوى آن برنخواهى گشت، او را به سوى آتش ببرید. به آنكه عبادت خدا را ریایى انجام داده است مى‏فرماید: تو را به عزت و جلال خود سوگند مى‏دهم بگو كه از عبادت من چه منظورى داشتى؟ مى‏گوید: منظورم خودنمایى بود. پس خطاب مى‏رسد هر عبادتى كه مى‏كردى و با آن خودنمایى مى‏نمودى به درگاه ما نرسیده در نتیجه آن عبادت، امروز سودى به حالت ندارد، او را به سوى آتش ببرید.و به آنكه عبادت خدا را به خلوص انجام مى‏داده خطاب مى‏رسد: تو را به عزت و جلالم سوگند، بگو كه به چه منظورى مرا عبادت مى‏كردى؟ مى‏گوید: به عزت و جلالت سوگند كه تو خود از من بهتر مى‏دانى كه تو را فقط براى خشنودى و پاداش خانه آخرتت عبادت مى‏كردم. خطاب مى‏رسد: آرى، راست گفتى اى بنده من، او را به سوى بهشت ببرید»

«احباط» در اصطلاح متكلمان و علمای عقائد عبارت از این است كه ثواب اعمال پیشین بر اثر گناهان از بین برود. در واقع نقطه مقابل تكفیر است كه به معنى از بین رفتن كیفر و آثار گناهان پیشین به خاطر اعمال نیك آینده می‌باشد.علامه مجلسى در این زمینه می‌فرماید: مشهور میان متكلمان امامیه مى‏گویند: ثواب مشروط به آن است كه انسان با ایمان از دنیا برود و عقاب مشروط به این است كه به هنگام مرگ با اسلام و توبه از دنیا نرود. هر کس کاری انجام می‌دهد به تناسب آن عمل استحقاق ذم یا مدح را پیدا می‌کند.و به آنكه عبادت خدا را ریایى انجام داده است مى‏فرماید: تو را به عزت و جلال خود سوگند مى‏دهم بگو كه از عبادت من چه منظورى داشتى؟ مى‏گوید: منظورم خودنمایى بود. پس خطاب مى‏رسد هر عبادتى كه مى‏كردى و با آن خودنمایى مى‏نمودى به درگاه ما نرسیده در نتیجه آن عبادت، امروز سودى به حالت ندارد، او را به سوى آتش ببرید

رابطه حبط اعمال با عدالت

حال این سۆال پیش می‌آید که آیا به راستى ممكن است اعمال نیك آدمى به خاطر اعمال بدش حبط و نابود شود؟ آیا این مساله با عدالت خداوند منافات ندارد؟!یکی از انواع ثواب‌ها و عقاب‌هایی که خداوند متعال در قرآن به مردم وعد و وعید داده است آن است که اگر کار نیکویی انجام دهند بدی‌هایشان را می‌پوشاند و اگر کار اشتباهی انجام داده و از ارتکاب به آن پشیمان نگشته و توبه نکنند مجازاتشان آن است که برخی از کارهای نیکشان به وسیله آن عمل زشت پوشیده شده و به اصطلاح حبط می‌گردد. این امر نیز به هیچ وجه منافاتی با عدالت باری تعالی نخواهد داشت. عدالت آن است که فرد مجرم متناسب با نوع جرم مجازات گردد. نه کم‌تر و نه بیش‌تر از آن. جدای از اینکه باب توبه تا لحظه مرگ برای انسان باز است و اگر فرد از گناهش بازگردد اعمال پوشیده شده دوباره نمایان خواهند شد.گاه مى‏شود انسان سالیان دراز زحمت مى‏كشد و با مشقت فراوان سرمایه‏اى مى‏اندوزد ولى با یک ندانم كارى و یا یك هوسبازى آن را از دست مى‏دهد یعنى حسنات سابق حبط مى‏شود و یا به عكس مرتكب اشتباهات و خسارت‌هاى زیادى شده و با یک عمل عاقلانه و حساب‌شده همه را جبران مى‏كند. در مسائل معنوى نیز همین اصل صادق مى‏باشد.

 

 


منابع:

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏5 ،ص 333.

ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 250 و 251 و ج ‏10، ص 268.

تفسیر نمونه، ج‏2، ص 113 و 114 و ج ‏19، ص 531.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 27 اسفند 1391برچسب:در دنیا به چه منظور عبادت کردی؟, ] [ 15:54 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب