مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

خاتميّت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله‏

  «ما كان محمّد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول اللّه و خاتم النّبييّن»(438)
 «خاتم»: چيزى كه به وسيله‏ى آن پايان داده مى‏شود و نيز چيزى كه با آن، اوراق و مانند آن را مهر مى‏كنند. اين كلمه از ريشه‏ى «ختم» به معناى پايان، گرفته شده و از آنجا كه اين كار (مهر زدن) در خاتمه و پايان قرار مى‏گيرد، نام خاتم بر وسيله‏ى آن گذارده شده است و اگر يكى از معانى خاتم انگشتر است، آن نيز به همين دليل است كه نقش مهرها را معمولاً روى انگشترها مى‏كندند و به وسيله‏ى انگشتر، نامه‏ها را مهر مى‏كردند.
 اين ماده در قرآن كريم در همه جا به معناى پايان دادن و مهر نهادن به كار رفته است، مانند: «ختم اللّه على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم عشاوة»(439)؛ خداوند زمانى بر قلب كفار مهر مى‏زند كه كار هدايت آنان پايان پذيرفته و در قلب آن‏ها سخن حق تأثيرى نكند.
 بنا بر اين، كسانى كه در دلالت آيه‏ى 40 سوره‏ى احزاب بر خاتميت پيامبر و پايان گرفتن سلسله‏ى انبيا به وسيله‏ى او وسوسه كرده‏اند، به كلى از معناى اين واژه ناآگاه بوده‏اند يا خود را به بى‏اطلاعى زده‏اند، وگرنه هر آن كه كمترين اطلاعى از ادبيات عرب داشته باشد، مى‏داند كلمه‏ى «خاتم النّبييّن» به وضوح دلالت بر معناى خاتميت دارد.(440)
  
نام مبارك پيامبرصلى الله عليه وآله‏

  «يس و القرآن الحكيم * إنّك لمن المرسلين»(441)
 امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: «يس» نام رسول خداصلى الله عليه وآله است. چون پس از آن مى‏فرمايد: تو از مرسلين و بر صراط مستقيم هستى؛ «يس اسم رسول اللّه و الدليل على ذلك قوله تعالى: انّك لمن المرسلين على صراط المستقيم».(442)
 
  عصمت پيامبرصلى الله عليه وآله‏

  «فلا و ربّك لايؤمنون حتّى يحكّموك فيما شجر بينهم ثمّ لايجدوا فى أنفسهم حرجاً ممّا قضيت و يسلّموا تسليماً»(443)
 اين آيه‏ى شريفه، دليل روشنى بر عصمت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله است. زيرا دستور به تسليم مطلق از نظر گفتار و كردار در برابر همه فرمان‏هاى پيامبرصلى الله عليه وآله و حتّى تسليم قلبى در برابر او، نشانه‏ى روشنى بر اين است كه او در احكام و فرمان‏ها و داورى‏هايش اشتباه نمى‏كند و عمداً چيزى برخلاف حق نمى‏گويد. از خطا و گناه معصوم است.(444)
 
عصمت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در سه مقام‏

  قرآن كريم در سه مقام عصمت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله را تضمين كرده است:
 الف - دريافت وحى؛ «إنّك لتلقّى القرآن من لدن حكيم عليم».(445)
 ب - ضبط و نگهدارى آن؛ «سنقرئك فلا تنسى».(446)
 ج - تعليم وحى به مردم؛ «و ما ينطق عن الهوى * إنّ هو إلاّ وحى يوحى».(447)
 
  تفاوت ميان صلوات و سلام‏

  «انّ اللّه و ملئكته يصلّون على النّبىّ يا أيّها الّذين ءامنوا
 صلّوا عليه و سلّموا تسليماً»(448)
 «صلّوا» امر به طلب رحمت و درود فرستادن به پيامبر است، اما «سلّموا» به‏4 معناى تسليم در برابر فرمان‏هاى پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله است. چنان كه در آيه‏ى «... ثمّ لا يجدوا فى أنفسهم حرجاً ممّا قضيت و يسلّموا تسليماً»(449)آمده است. مؤمنان راستين كسانى هستند كه به داورى تو تن دهند و در دل خود نيز از اين قضاوت كمترين ناراحتى نداشته باشند و تسليم مطلق تو گردند.
 ابو بصير از امام صادق‏عليه السلام از معناى تسليم در برابر پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيد. حضرت فرمود: «هو التسليم له فى الأمور»؛ منظور، تسليم بودن در برابر او در همه‏ى كارهاست.
 ابوحمزه ثمالى از يكى از ياران پيامبرصلى الله عليه وآله به نام كعب چنين نقل مى‏كند: هنگامى كه اين آيه نازل شد، عرض كرديم: سلام بر تو را مى‏دانيم، ولى صلوات بر تو چگونه است؟ فرمود: اين گونه بگوييد: «اللّهمّ صلّ على محمد و آل محمد كما صلّيت على ابراهيم انّك حميد مجيد و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم انّك حميد مجيد».(450)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:خلق عظيم پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله‏, ] [ 16:40 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب