مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

خداوند رازق مردم‏

  «نحن قسمنا بينهم معيشتهم فى الحيوة الدّنيا»(135) اختيار رزق فقط به دست خداوند است، نه به دست انسان. دليل بر آن، اختلاف در ثروت و فقر و عافيت و صحت و اولاد و ساير امورى است كه رزق شمرده مى‏شود. با اين كه هر فردى از افراد بشر مى‏خواهد از نهايت درجه‏ى ارزاق را كه ديگر بيش از آن تصور ندارد، دارا باشد؛ اما روشن است كه هيچ كس به چنين آرزويى نمى‏رسد و به همه‏ى آنچه دوست دارد، دست نمى‏يابد. پس مى‏فهميم كه ارزاق به دست انسان نيست، وگرنه هيچ فردى فقير و نيازمند به هيچ يك از مصاديق رزق نمى‏شد.(136)
 
برترى رزق معنوى بر رزق مادى‏

  حضرت ابراهيم‏عليه السلام وقتى مقام امامت را براى ذريه‏ى خويش طلب مى‏كند؛ «و من ذريّتى»، خداوند در جواب مى‏فرمايد: اين مقام به افراد ستمگر نمى‏رسد؛ «لا ينال عهدى الظّالمين»؛ اما وقتى طلب رزق براى مردم مى‏كند، تنها براى مؤمنان تقاضا مى‏كند؛ «وارزق أهله من الّثمرات من ءَامن منهم»، خداوند در پاسخ او مى‏گويد: رزق مادى را هم به مؤمنان مى‏دهيم، هم به كافران؛ «قال و من كفر فأمتّعه قليلاً». از اينجا روشن مى‏شود كه رزق مادى خيلى مهم نيست، از اين رو به اهل و نااهل داده مى‏شود، اما مقامات معنوى و اجتماعى و رهبرى مردم به هر كسى واگذار نمى‏شود.(137)

ضامن رزق همه‏ى موجودات   «و ما من دابّة فى الأرض إلاّ على اللّه رزقها»(138) هيچ جنبنده‏اى در روى زمين نيست، مگر اين كه روزى آن بر خداست. روزى رساندن خداوند به موجودات مختلف بسيار حيرت انگيز است؛ از جنينى كه در شكم مادر قرار گرفته تا حشرات گوناگونى كه در اعماق تاريك زمين هستند يا در لابه‏لاى درختان و بر فراز كوه‏ها و در قعر دره‏ها زندگى مى‏كنند، از ديدگاه علم خداوند هرگز مخفى و پنهان نيست.  رزق بعضى از انواع پرندگان در لابه‏لاى دندان‏هاى پاره‏اى از حيوانات عظيم الجثّه‏ى دريا نهفته شده‏است. اين حيوانات كه پس از تغذيه از حيوانات دريايى، دندان‏هايشان احتياج به خلال كردن دارد، به ساحل مى‏آيند، دهانشان را كه بى‏شباهت به غار كوچكى نيست، باز نگه مى‏دارند، گروهى از پرندگان بدون هيچ گونه وحشت و اضطراب وارد اين غار مى‏شوند و به جستجوى روزى خويش در لابه‏لاى دندان‏هاى حيوان غول پيكر مى‏پردازند، هم شكمى از عزا در مى‏آورند و هم حيوان را از اين مواد مزاحم راحت مى‏سازند و هنگامى كه برنامه‏ى هر دو پايان پذيرفت و آن‏ها به خارج پرواز كردند، حيوان با احساس آرامش دهانش را مى‏بندد و به اعماق آب فرو مى‏رود.(139)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:خداوند رازق مردم‏, ] [ 17:5 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب