مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

 شب و روز براي چيست؟

متن پاسخ: در قرآن مجيد آمده است: «هو الذي جعل لكم الليل لتسكنوا فيه و النهار مبصرا..؛ اوست خداوندي كه براي شما، شب را وسيله سكون و آرامش و روز را وسيله بينايي قرار داده».
 بنابراين، شب كه موقع تاريك شدن زمين است، براي استراحت انسان قرار داده شده تا وسيله‏اي براي آرامش باشد و روز براي فعاليت و تلاش انسان قرار داده شده است.

 امانت داري خاك چگونه است؟ آيا خاك نيز شعور دارد؟

متن پاسخ: از ديدگاه جمعي از محققان و انديشمندان تمامي ذرات جهان داراي نوعي درك و شعورند. آنان بر اين باورند كه وجود مساوي با شعور و ادراك است، يعني هر موجودي از يك نوع ادراك و شعور متناسب با وجود خود برخوردار است، ولي اين گروه از نظر تبيين مطلب بر اساس اصول عقلي به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
1 - دسته‌اي كه مي‌گويند: همين اشيا با همين صورت‌هاي مادي، شعور و درك دارند.
2 - اشيا صورت ديگري دارند كه نامحسوس است و اصل و حقيقت هر چيزي در جهان مادي و محسوس، آن صورت است.
شعور و درك دارد و همان است كه روز قيامت ظاهر مي‌شود و همان است كه شهادت مي‌دهد. بنابر اين زمين، زمان و هر موجود ديگري از نوعي شعور و ادراك برخوردار است و در روز قيامت تمام خبر خود را باز مي‌گويد: "يومئذتحث اخبارها(1)؛ آن چه از خوبي ها و بدي ها و اعمال خير و شر بر صفحه زمين واقع شده است، همه رابر ملا مي‌سازد".
يكي از مهم‌ترين شهود اعمال انسان در آن روز همين توصيفي است كه اعمال خود را بر آن انجام مي‌دهيم و شاهد و ناظر ما است.
اگر منظورتان از امانت داري خاك آن است كه آن چه زمين در خود جمع كرده و در آن واقع شده، در عالم قيامت به آن شهادت مي‌دهد، اين مطلب صحيح است، زيرا كسي مي‌تواند به اداي شهادت بپردازد كه حادثه را مشاهده و دريافت كرده باشد. مشاهده حادثه نياز به علم و آگاهي دارد؛ زيرا در باب شهادت نياز به حس است بنابر اين زمين و خاك داراي شعور و آگاهي هستند و در عالم قيامت نسبت به تمام وظايفي كه در آن انجام گرفته است، شهادت مي‌دهند.
پي نوشت:
1 - زلزال ( )، 4.

 آيا براى موجودات زنده احتمالى در كرات آسمانى دين مطرح گرديده است و اگر هست، دين آنها چيست؟

متن پاسخ: اگر موجوداتى كه در آن كرات زندگى مى كنند، عاقل و مختار باشند، به حكم عقل بايد راهنمايى براى آن ها فرستاده شده باشد. در پاره اى از آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى از وجود موجودات زنده در آسمان ها سخن به ميان آمده، ولى از خصوصيات زندگى آنان و سنن و قوانينى كه بر زندگى آنان حاكم است، به تفصيل مطلبى بيان نشده است.

ـــــــــــــــــــــ
(1)1 - سوره ذاريات، آيه 48.

 آيا موجودى به نام انسان كه در كره زمين زندگى مى كند، در هيچ كجاى ديگر كهكشان ها وجود ندارد؟

متن پاسخ: از پاره اى آيات قرآن و روايات اسلامى، وجود موجودات ذى شعور در آسمان ها استفاده مى گردد; كه در برخى روايات از آنان به «آدم» نيز تعبير شده است به هر روى اطّلاعات دقيقى در اين باره در دست نيست.

علّت گرفتگى ماه و خورشيد چيست؟

متن پاسخ: زمين و ماه در مدار معين بيضى شكل به دور خورشيد مى چرخند; در عين حال، ماه نيز در مدارى مشابه در حال گردش به دور زمين است.
حال، در فرايند اين گردش، اگر روزى زمين ميان ماه و خورشيد قرار بگيرد، به طورى كه مانع رسيدن نور خورشيد به ماه شود، ماه گرفتگى يا خسوف اتفاق خواهد افتاد و برعكس، اگر ماه ميان زمين و خورشيد قرار گيرد و مانع رسيدن نور خورشيد به زمين شود، خورشيد گرفتگى يا كسوف روى خواهد داد.

 آيا وجود حيات در كرات ديگر موجب انكار خداوند نيست؟

متن پاسخ: وجود حيات در كرات ديگر نه تنها وجود خدا را نفى نمى كند; بلكه دليل ديگرى بر وجود خداست; زيرا حيات در هر جا باشد دليل بر اين است كه يك ذات مقدّسى وجود دارد كه حيات از آنِ او و عين ذات اوست و هر موجود ديگرى در هر كجا و هر شرايطى كه باشد، حيات و زندگى خود را از آن مبدأ حيات گرفته است. اوست كه حّى و قيّوم است; زنده اى است كه مستقل و قائم به خويش است و هر چه جز او داراى حيات و زندگى است، حياتش وابسته به ذات مقدّس اوست و موجودات زنده اى هم كه در كرات ديگر وجود داشته باشند، مخلوق و آفريده آن آفريدگار بزرگ مى باشند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:آفرینش , کوهها, ] [ 17:48 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب