مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم».

بنابراین رسول خدا (ص) و جانشینان آن حضرت دارای سه نشان بودند: یكی اینكه امام و پیشوا و مرجع دینی مردم هستند، از این رو سخن و عملشان حجت است:

«و ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا؛

و آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید و از آنچه نهی كرده خودداری كنید»(حشر/7). دیگر اینكه ولایت قضائی داشتند، یعنی حكمشان در اختلافات حقوقی و مخاصمات فصل الخطاب بوده است (آیه صدر بحث).

همچنین دارای ولایت سیاسی و اجتماعی هستند، یعنی سیاستگذار و مدیر جامعه و ولی امر مسلمین بوده اند:

«انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزكوه و هم راكعون؛

سرپرست و ولی شما تنها خداست و پیامبر او و آنها كه ایمان آورده اند، همانها كه نماز را بر پا می‌دارند و در حال ركوع زكات می‌دهند»(مائده/55).

علاوه بر این، آیات ولایت و قضاوت، جهاد و شهادت، مبارزه با كفر و طاغوت و نفی سلطه پذیری، امر به معروف و نهی از منكر، حدود الهی و سیاستهای اقتصادی نیز بیانگر جدا نبودن دین از سیاست اند. احكام اقتصادی مانند بیع و اجاره، خمس و زكات، انفال و خراج و ...؛ مسائل اجتماعی از قبیل حكومت و قضاوت؛ مسائل كیفری مانند حدود، از قبیل حد زنا، حد محارب، حد سارق و قصاص و دیات و تعزیرات و برنامه‌های نظامی و دفاعی و جهاد و شهادت در راه خدا و امور حقوقی از قبیل نكاح و طلاق و وصیت و ارث و وقف و مانند آن، كه انتظار می‌رود دین درباره همه این امور برنامه داشته باشد و حیات انسانی وابسته به ساماندهی آنهاست، بدون قانون و بدون تعیین مجری مقدور نیست. بنابراین در دین اسلام، سیاست جدای از دیانت نیست و بسیاری از احكام عبادی در بستر حكومت و سیاست مجال تحقق می‌یابند.

امام خمینی (ره) در بخشی از وصیت نامه سیاسی الهی خود با تبیین توطئه مهم استعمارگران برای جوامع اسلامی كه طرح مسئله نادرست دوری دین از سیاست و حكومت است، می‌فرمایند: «و اما طایفه دوم كه نقشه مودیانه دارند و اسلام را از حكومت و سیاست جدا می‌دانند، باید به این نادانان گفت كه قرآن كریم و سنت رسول الله (ص) آن قدر كه در حكومت و سیاست احكام دارند در سایر چیزها ندارند بلكه بسیاری از احكام عبادی اسلام، عبادی سیاسی است كه غفلت از آنها این مصیبتها را به بار آورده است».

مقام معظم رهبری نیز در بیانات خویش فرمودند: «این اسلام آمریكایی است كه مردم را به دوری از سیاست و فهم و بحث و عمل سیاسی می‌خواند ولی اسلام ناب محمدی(ص) سیاست را بخشی از دین و غیر قابل جدایی از آن می‌داندو همه مسلمین را به درك و عمل سیاسی دعوت می‌كند و این چیزی است كه ملتهای مسلمان باید همواره از امام فقید خود و زبان گویای اسلام به یاد داشته باشند»

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:مباني انقلاب اسلامي از منظر قرآن, ] [ 16:1 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب