مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

آيا روز و يازمانرا از نظر عقل و يا شرع ميشود نسبت به شومى و بدقدمى و منحوسى داد؟ يا آنكه تصورى است باطل و خيالى است موهون؟!
بسيار روشن است كه از نظر عقل، برهان و دليل قاطع نداريم بگوئيم كه قطعات زمان با هم فرق دارند يك قطعه از آن منحوس و شوم و قطعه ديگرش نيك و خوش و با بركت است.
زيرا طبيعت زمان از نظر اجزاء متشابه است و اسباب و علل و عوامليكه در حدوث حوادث و تكون اعمال دخالت دارند و با رنگ آن عوامل قطعات زمان رنگ خوشى و زشتى و نيك و بد به خود ميگيرند به مامخفى است و بنابراين امكان دعواى نحوست و سعادت وجود ندارد.
اما از نظر شرع در قرآن در سوره قمر آيه 19159 و در سوره حم سجده آيه 261160 راجع به نحوست روزها تصريح نموده ولكن از سياق قصه كه درباره قوم عاداست و از دلالت هر دو آيه هم بيش از اين استفاده نمى‏شود استنباط ميگردد كه نحوست و شومى مخصوص به آن هفت شب و هشت روز كه در سوره حاقه آيه 7 گفته فاما عاداً فاهلكوا ابريح صرصر عاتية سخرها عليم سبع ليال و ثمانيه ايام حسوماً (اما قوم عاد بوسيله باد سخت هلاك شدند كه هفت شب و هشت روز به آنها مسلط گرديد)، است و نسبت به روزهاى ديگر و هفته‏هاى آخر تعميم ندارد والا كليه زمان بايد شوم و نحس باشد.

روزهاى سعادت

برخى از آيات قسمتى از شبها را مبارك و خوش عاقبت معرفى كرده. در سوره دخان آيه 3 انا انزلناه فى ليلة مباركة ما قرآن را در يك شب مبارك نازل كرديم و منظور شب قدر است كه آنرا در سوره قدر آيه 3 از هزار ماه اشرف قرار داده است.
روشن است بركت و سعادت اين شب بجهت مقارنت آن است با يك سلسله اعمال بزرگ و افاضات معنوى الهى و نزول فرشته‏ها يا ملك روح با دستور خداوندى جهت رسيدگى اعمال يكساله بندگان.
پس برگشت بركت و سعادت اين شب بر اين است كه عبادت و اطاعت و مناجات در آن شب داراى فضيلت و قربت الهى است و اجر و ثوابش نسبت به شبهاى ديگر بيشتر است و خلاصه يكنوع فضيلت جعلى شرعى است نه تكوينى ذاتى.
اما روايات درباره نحوست و سعادت روزها و شبها زياد است برخى از آنها در مورد نحوست و برخى ديگر در سعادت ماهها است و برخى در نحوست بعضى از روزها و برخى در سعادت بعضى از روزهاى هفته يا ماه وارد شده است.
احمد بن عامر طائى گويد از امام رضا (عليه السلام) شنيدم ميفرمود روز چهارشنبه روز نحس است از اول تا آخر هر كس عمل حجامت انجام دهد ترس دارد كه محل آن فاسد شود و هر كس نوره مصرف كند ترس دارد كه برص بر او عارض شود161.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 15 مهر 1391برچسب:روزهاى نحس, ] [ 16:51 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب