مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

قرآن كتاب نور و ذكر محفوظ

خداي سبحان قرآن را به عنوان نور، معرّفي كرده است: « قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ»[1] و در جاي ديگر مي‌فرمايد: كفّار و منافقين در تلاشند كه نور خدا را با فوت دهانشان خاموش كنند ولي خدا نمي‌گذارد: « يُرِيدُونَ أَنْ ليُطْفئِوُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ الله مُتّمُ نُورِهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»[2] از بين بردن قرآن كريم و خاموش كردن اين نور الهي به يكي از دو صورت محقق مي‌شود: يا قرآن را از اساس نابود كنند و يا آن را به صورت كتابي تحريف شده در بين مردم باقي گذارند كه نتواند هدف و رسالت اصلي خود را برساند، بلكه مرد را به ضلالت و گمراهي بكشاند.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 30 مهر 1390برچسب:, ] [ 18:52 ] [ اکبر احمدی ] [ ]



نويسنده : فرزانه نيکو برش راد 

چکيده

عملکرد سياسي حضرت زهرا عليهاالسلام در دفاع از حريم ولايت، پس از دوران رحلت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله تا زمان شهادت ايشان، از فرازهاي مهم تاريخ اسلام است که در اين مقاله، نحوه مبارزات و برخوردهاي حضرت زهرا عليهاالسلام با غاصبان خلافت و شيوه هاي سياسي اتخاذ شده براي رسيدن به هدف، با محور دفاع از ولايت و امامت مورد بررسي قرار گرفته اند.



مقدّمه

گرايش به الگو و پي روي از مُد نياز بشري است که در جهت کمال گرايي و تکامل طلبي به طور فطري در درون انسان ها نهاده شده است و علم امروز آن را «همانندسازي» مي نامد. از اين رو، مشاهده مي کنيم که نياز به الگو و الگودهي به نسل ها، در آموزه هاي ديني به طور آشکار مورد توجه قرار گرفته است و قرآن به صراحت، به معرفي الگوها و اسوه هاي «مثبت» و «منفي» مي پردازد؛ و اسوه هاي مثبت ثابتي را مطرح مي کند که در تمام عصرها و براي همه نسل ها قابل اتّکا و پي روي در عمل هستند.

در معرفي الگو، آن نوع رفتارهاي اجتماعي به عنوان «مدل» يا «راهنماي عملي» مدّ نظر قرار مي گيرند(2) که از ديدگاه اسلام، در قرآن و روايات (آموزه هاي ديني پيامبر و اهل بيت عليهم السلام ) به عنوان نمونه و الگوي عملي معرفي شده اند. رمز ماندگاري الگوها(3) «زنده بودن تفکر و انديشه الگوهاي مطرح شده»، «همسويي سيره و سخن آنان با فطرت انسان ها»، «يکسان بيني جهان بيني و آرمان ها» و «شناخت پيروان آنان» قابل توجه و حايز اهميت است. هر قدر اين شناخت وسيع تر و عميق تر باشد بهتر مي توان محتواي پيام و گفتار و رفتار آنان را به دست آورد و از آن ها در جهت رسيدن به سعادت و تکامل و تحقق ارزش هاي فطري و الهي بهره برد.


ادامه مطلب را اينجا بخوانيد

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]


نويسنده:محمد جواد طبسي


چهره مقدس و ملکوتي فاطمه زهرا(س) در تاريخ اسلام آنقدر تابناک و روشن است که چندان به تحقيق و بررسي نياز ندارد; اما با توجه به ايام شهادت آن بزرگوار شايسته است اندکي درباره فضايل حضرتش گفتگوکنيم. براين اساس، به سراغ روايات نوراني معصومان عليهم السلام مي رويم تا بامقام و جايگاه آن حضرت در قيامت آشنا شويم.


کيفيت برانگيخته شدن
برانگيخته شدن و رستاخيز از لحظات بسيار سخت و وحشتناک آينده بشر است; زماني که معصومان عليهم السلام همواره بدان مي انديشند و گاه از خوف آن بيهوش مي شدند. فاطمه(س) نيز چنين بود و بيشتر بدين زمان مي انديشيد. فکر زنده شدن، عريان بودن انسانها در قيامت، عرضه شدن به محضر عدل الهي و... او را در اندوه فرو مي برد. اميرمؤمنان علي(ع) مي فرمايد:
«روزي پيامبرخدا(ص) بر فاطمه(س) وارد شد و او را اندوهناک يافت. فرمود: دخترم! چرا اندوهگيني؟
فاطمه پاسخ داد: پدرجان! ياد قيامت و برهنه محشور شدن مردم در آن روز رنجم مي دهد.
پيامبر فرمود: آري دخترم! آن روز، روز بزرگي است; اما جبرئيل از سوي خداوند برايم خبر آورد من اولين کسي هستم که برانگيخته مي شوم; سپس ابراهيم و آنگاه همسرت علي بن ابي طالب(ع). پس از آن، خداوند جبرئيل را همراه هفتاد هزار فرشته به سوي تو مي فرستد. وي هفت گنبد از نور بر فراز آرامگاهت برقرار مي سازد. آنگاه اسرافيل لباسهاي بهشتي برايت مي آورد و تو آنها را مي پوشي. فرشته ديگري به نام زوقائيل مرکبي از . . .


ادامه مطلب را اينجا بخوانيد

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]


امربه معروف و نهي ازمنكر




نقش هر مسلمان در تعيين سرنوشت جامعه و تعهدي كه بايد در پذيرش مسؤوليت هاي اجتماعي داشته باشد، ايجاب مي كند كه او ناظر و مراقب همه اموري باشد كه پيرامون وي اتفاق مي افتد. اين مطلب در فقه اسلامي تحت عنوان امر به معروف و نهي از منكر مطرح شده و از مهم ترين مباني تفكر سياسي يك مسلمان به شمار مي رود؛ چنان كه از مهم ترين فرايضي است كه وجوب كفايي آن ضروري دين شناخته شده و ضامن بقاي اسلام است.[1] 
قرآن كريم در بيان صفات ممتاز مؤمنان مي فرمايد: 
«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاهَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاهَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»[2] 
مردان و زنان با ايمان ولي (و يار و ياور) يكديگرند، امربه معروف و نهي ازمنكر مي كنند، نماز را برپا مي دارند و زكات را مي پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مي كنند. 
به موجب اين آيه، افراد مؤمن به سرنوشت يكديگر علاقمند بوده و به منزله يك پيكر مي باشند. پيوند سرنوشت ها موجب مي شود كه تخلف و انحراف يك فرد، در كل جامعه تأثير بگذارد؛ چنان كه يك بيماري واگير در صورتي كه معالجه نگردد، از فرد به جامعه سرايت نموده و سلامت آن را به خطر مي اندازد. 
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در اين زمينه مي فرمايد:


ادامه مطلب را اينجا بخوانيد

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

مطلب براي وبلاگ هاي قرآني


 


کليک کنيد

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

قرآن


در اين مورد سه ديدگاه عمده وجود دارد که به صورت مختصر بدانها اشاره مي‌کنيم و دلايل آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم:


ديدگاه اول: همه علوم بشري در قرآن وجود دارد.
براي اولين بار اين انديشه در کتاب «احياء العلوم» و «جواهر القرآن» ابو حامد غزالي (م 505 ق) ديده شده است. او سعي کرد که نشان دهد همه علوم را مي‌توان از قرآن استخراج کرد. او مي‌نويسد:


«پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضيح مي‌دهد و اين علوم بي‌نهايت است و در قرآن به اصول و کليات (مجامع) آنها اشاره شده است».[2]


سپس ابوالفضل المرسي (655ـ570ق) که صاحب کتاب تفسير است اين ديدگاه را به صورت افراطي مي‌پذيرد و مي‌گويد:


ادامه مطلب را اينجا بخوانيد

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

 


در يک تقسيم بندي،«اديان» را به دو دسته «وحياني» و «غير وحياني» تقسيم کرده‌ند. در اديان وحياني سخن از حقايقي است که خدا بر انسان نازل کرده ولي در اديان غير وحياني سخني از اين حقايق نيست. براي نمونه؛ ايين بودايي ديني غير وحياني است، چرا که در آن اعتقاد به خدا و نزول حقايقي از جانب او مطرح نيست. آئين هاي شرقي ديگر از قبيل: ايين هندو و تائونيزم اينگونه اند. در مقابل، سه دين بزرگ جهان، يعني، يهوديت، مسيحيت و اسلام، از اديان وحياني هستند. که در هر يک از آنها به نحوي از ارتباط با خدا و تلقي حقايق از سوي او سخن رفته است و مؤمنان اين اديان، بايد مومن به اين حقايق باشند.

توجه به اين تقسيم بندي، معلوم مي‌کند که . . .


ادامه مطلب را اينجا بخوانيد

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

وحيوحي در قرآن
نويسنده: منيره صباغي ندوشن
چکيده
در مقاله‏ى حاضر سعى بر آن است که وحى را از منظر قرآن بنگرد. بدين رو نخست اقسام تکوينى و تشريعى آن را بر مى‏شمارد و سپس آياتى که معرّف حقيقت وحى و وحيانيّتِ قرآن‏اند، اشاره مى‏کند. مقصود و هدف اين نوشتار نشان دادن شکوه و اهمّيّت وحى در منظر قرآن است. منظرها و ديدگاه‏هاى ديگر، هر يک به نوبه‏ى خود درى به سوى حقايق وحيانى مى‏گشايند؛ اما بيشترين پرتو را خود وحى بر خود مى‏اندازد. ناگفته نماند در ميان همه‏ى کتاب‏هاى آسمانى، هيچ کتابى به اندازه قرآن، درباره‏ى وحى سخن نگفته است و مشتقات اين کلمه را در خود نياورده است.
کليد واژه‏ها:
قرآن، علوم قرآنى، وحى، اقسام وحى.
مقدمه
مهم‏ترين نکته درباره‏ى قرآن، همانا «وحيانيّت» آن است. خداوند . . .


ادامه مطلب را اينجا بخوانيد

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

کيفيت وحي قرآن مجيد




بطور اجمال آنچه قرآن مجيد در کيفيت وحي خود توضيح ميدهد اينست که وحي اين کتاب آسماني بطور تکليم بوده و خداي متعال با پيغمبر گرامي خود سخن گفته و آنحضرت با تمام وجود خود (نه تنها با گوش) سخن خدا را تلقي نموده است.
خداي متعال ميفرمايد: «و ما کان لبشران يکلمه الله الا وحيا او من وراء حجاب او يرسل رسولا فيوحي باذنه ما يشاء انه علي حکيم و کذلک اوحينا اليک روحا من امرنا ما کنت تدري ما الکتاب و لا الايمان و لکن جعلناه نورا نهدي به من نشاء من عبادنا و انک لتهدي الي صراط مستقيم » (1) ترجمه:بهيچ بشري نميرسد که خدا با او سخن گويد مگر اينکه وحي کند-سخن پنهاني و با اشاره که ديگران نفهمند-يا از پشت پرده اي حرف زند يا رسول و فرستاده اي بفرستد و او باذن خدا آنچه را خدا ميخواهد وحي نمايد زيرا خدا بلند مرتبه و محکم کار است و بهمين نحو روحي را از امر خودمان-قرآن را-بتو وحي کرديم از پيش خود نمي توانستي درک کني که کتاب چيست و نه ايمان چيست ولي ما آنرا نوري قرار داديم که با آن کساني را که ميخواهيم رهبري مينمائيم و تحقيقا تو راه راستي را نشان ميدهي) .
بقرينه ترديدي که در آيه اولي هست و وحي که در قسم اول بجائي نسبت داده نشده و در قسم سوم برسول نسبت داده شده در آيه براي تکليم خدا سه قسم مختلف ذکر شده:
1-گفتار خدائي که هيچ واسطه اي ميان خدا و بشر نباشد.
2-گفتار خدائي که از پشت حجاب شنيده شود مانند شجره طور که موسي (ع) سخن خدا را ميشنيد ولي از ناحيه آن. -گفتار خدائي که ملکي آنرا حمل نموده ببشر برساند و در اين صورت سخن فرشته وحي شنيده ميشود که سخن خدا را حکايت مينمايد.
و آيه دوم ميرساند که قرآن مجيد از همين راه به پيغمبر اکرم (ص) رسيده و از اينجا روشن ميشود که وحي قرآن از راه تکليم و گفتگو بوده است.
و باز ميفرمايد: «نزل به الروح الامين علي قلبک لتکون من المنذرين بلسان عربي مبين » (2) ترجمه:قرآن را روح امين-جبريل-بقلب تو يعني بنفس تو با زبان عربي آشکار نازل کرد تا از کساني باشي که مردم را از خدا ميترسانند) و ميفرمايد: «قل من کان عدوا لجبريل فانه نزله علي قلبک » (3) (ترجمه آيه گذشت) (4).
ازين آيه ها استفاده ميشود که قرآن يا بخشي از قرآن بوسيله فرشته وحي که جبريل و روح امين است فرستاده شده (قسم سوم تکليم) .
و اينکه پيغمبر اکرم (ص) قرآن را از فرشته وحي با نفس خود يعني باتمام وجود خود تلقي ميکرد نه از راه گوش و ميفرمايد: «فاوحي الي عبده ما اوحي ما کذب الفؤاد ما راي افتمارونه علي ما يري » (5) ترجمه:پس وحي نمود ببنده خود آنچه را که وحي نمود دروغ نگفت و اشتباه نکرد قلب-نفس-پيغمبر اکرم (ص) در آنچه مشاهده کرد آيا با او در چيزي که-عيانا مشاهده ميکند بمجادله ميپردازيد؟) و در جاي ديگر تلقي وحي را با خواندن الواح تعبير فرموده است:
«رسول من الله يتلوا صحفا مطهرة » (6) ترجمه:فرستاده اي از جانب خدا که صحيفه هاي پاکي را تلاوت ميکند) .
پي نوشتها:
1-سوره شوري آيه 52
2-سوره شعراء آيه 194.
3-سوره بقره آيه 97
4-بدليل اينکه در هر دو آيه تنزيل قرآن را بقلب پيغمبر اکرم(ص)نسبت ميدهد(ميفرمايد«علي قلبک »و نميفرمايد«عليک »و قلب در عرف قرآن نفس است بدليل اينکه در چندين جا درک و شعور و همچنين معصيت را که از آن نفس است بقلب نسبت ميدهد.
5-سوره نجم آيه 12
6-سوره بينه آيه 2.



 

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]

چه سوره‌هايي به صورت مستقيم و بي واسطه برپيامبراکرم‌نازل شده است‌؟
وحي بر پيامبر اسلام‌به صورت‌هاي مختلف و در حالات متفاوتي صورت گرفته
است‌.
يکي از اقسام وحي‌، وحي مستقيم و بي واسطه است که قرآن به آن
اشاره کرده است‌: "فَأَوْحَي‌ََّ إِلَي‌َ عَبْدِه‌ِي مَآ أَوْحَي‌َ ;«(نجم‌،10) در معراج‌ آن‌گاه
به بنده‌اش آن‌چه را بايدوحي کند، وحي فرمود.)»در روايات نقل شده است که
 در دو مورد، آياتي بي واسطه بر پيامبر اکرم‌نازل شده است‌.
 
1. در يک روايت آمده است که در معراج‌، آيه 284 سورة بقره به پيامبر وحي
 شد.
2. در روايت ديگري آمده است که در معراج آيه‌هاي 285 و 286 سورة بقره
 به پيامبر وحي شد.
بنابراين سه آية پاياني سورة بقره بي واسطه به پيامبر وحي شده است.

[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
صفحه قبل 1 ... 162 163 164 165 166 ... 169 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب