مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

توضيح بيشتر درباره حوض كوثر

از روايات اهل تسنن و تشيع، فهميده مى‏شود كه حوض كوثر بخشى از بهشت است كه در روز قيامت پديدار مى‏شود، و بسيار عميق و بزرگ و وسيع است، به طورى كه بين مشرق و مغرب را فرا گرفته است، آب آن بسيار شيرين، زلال، لطيف و صاف است، هر كس از آن بنوشد، ديگر تشنه نمى‏گردد، و از كسانى است كه وارد بهشت مى‏شود، ساقى اصلى كوثر، شخص رسول خدا (ص) است، و آن حضرت در همان جا، حضرت على (ع) را جانشين خود در آب دادن به افراد نموده است، و طبق بعضى از روايات، خود حضرت على (ع) ساقى كوثر است، و شيعيان و دوستانش را از آب كوثر مى‏نوشاند، ولى دشمنان و منافقان را از آنجا طرد مى‏كنند، بى‏آن كه آنها از آن آب بنوشند، با اين كه سخت تشنه هستند. و در تعبير ديگر آمده: آن حضرت، منافقان و مخالفان را با عصاى عوسج (كه از درخت تيغ دار به دست آمده) آن چنان از حوض كوثر دور مى‏كند، كه شتر گم شده و غريب را صاحبش از آب دور مى‏سازد.

از ابن عباس روايت‏شده: هنگامى كه سوره كوثر بر رسول خدا (ص) نازل شد، على (ع) از آن حضرت پرسيد: «كوثر چيست؟» پيامبر (ص) در پاسخ فرمود: «نهرى است كه خداوند به وسيله آن بر من كرامت و امتياز بخشيده است.» على (ع) عرض كرد: اى رسول خدا! اين نهر، بسيار ارجمند است، آن را براى ما تعريف كن، پيامبر (ص) فرمود: «آرى اى على! كوثر نهرى است كه در زير عرش الهى جريان دارد، آب آن سفيدتر از شير، و شيرين‏تر از عسل، و لطيف‏تر از روغن است، ريگ‏هاى درون آن از زبرجد و ياقوت و مرجان است، علف آن زعفران، و خاك آن مشك خوشبو و پايه‏هاى آن در زير عرش استوار شده است.» سپس رسول خدا (ص) دستش را آرام بر پهلوى على (ع) زد و فرمود: «اى على! اين نهر براى من و براى تو و براى دوستان تو بعد از من مى‏باشد.» و مطابق روايت ديگر از ابن عباس، عمق اين حوض به اندازه هفتاد هزار فرسخ است. ()

در اين جا براى روشن شدن بيشتر، نخست نظر شما را به چند روايت - كه از طريق روايات اهل تسنن نقل شده، و بيانگر برترى حضرت على (ع) بر همه اصحاب، و خلافت آن حضرت مى‏باشد - جلب نموده و سپس به نقل چند روايت از شيعه مى‏پردازيم:

1- رسول خدا (ص) به حضرت زهرا (س) فرمود: «يا فاطمة! اني غدا مقيم عليا على حوضي و صاحب لواى...; اى فاطمه! من فرداى قيامت، على (ع) را بر حوض كوثر منصوب مى‏كنم، كه او پرچمدار من است ()

2- نيز فرمود: «اعطيت فى على خمسا هن احب الى من الدنيا و ما فيها... و اما الثالثة فوقف على عقر حوضي، يسقى من عرف من امتي; در مورد على (ع) به من پنج امتياز داده شده كه آنها براى من محبوب‏تر است از دنيا و آنچه در دنيا است...، سومى آن اين است كه على (ع) بر پايانه حوض من مى‏ايستد، و آنان را كه از امت من به نيكى مى‏شناسد، از آب آن مى‏نوشاند ()

3- نيز به على (ع) فرمود: «انك غدا على الحوض خليفتي، و انك اول من يرد على الحوض; تو فرداى قيامت‏بر حوض كوثر جانشين من هستى، و تو نخستين كسى هستى كه در كنار حوض بر من وارد مى‏گردى ()

4- نيز فرمود: «والذي نفسي بيده، انك لذواد عن حوضي يوم القيامة تذود كما يزاد البعير الضال عن الماء بعصا معك من عوسج; تو در قيامت واردين بر حوض من (از منافقان و كفار) را با عصاى عوسج كه به همراه دارى رد مى‏كنى، همان گونه كه شتر غريب و گم شده، از آب رد مى‏شود ()

5- رسول خدا (ص) در ضمن گفتارى در شان على (ع) فرمود: «على (ع) صاحب حوض من است، دشمنانش را از آن دور مى‏كند، و به دوستانش از آب آن مى‏نوشاند، كسى كه از آن آب ننوشد، هميشه به طور ابدى، تشنه مى‏ماند، و هرگز سيراب نمى‏شود، و كسى كه از آن شربتى بنوشد، ديگر رنجى نمى‏برد، و هرگز تشنه نمى‏شود ()

6- نيز فرمود: «... كوثر، نهرى در بهشت است كه عرض وطول آن بين مشرق و مغرب است، هر كس از آن بنوشد ديگر تشنه نمى‏شود، هر كس با آب آن وضو بسازد، آن چنان پاك مى‏شود كه غبار بر او نمى‏نشيند، آن كس كه عهد مرا شكسته، و در قتل اهلبيت من شركت نموده باشد از نوشيدن آب آن محروم خواهد شد ()

آخرين سخن آن كه پيامبر (ص) فرمود: «من لم يؤمن بحوضي فلا اورده الله حوضي; كسى كه معتقد به وجود حوض كوثر من در قيامت نباشد، خداوند او را بر آن وارد نمى‏كند ()


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 5 تير 1391برچسب:حوض كوثر چيست و ساقى آن كيست؟ , ] [ 8:19 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب