مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

.      پایبندی به اصول اعتقادی و مبانی دینی بویژه اصل توحید:

همه مکتب­های توحیدی از جمله اسلام برای انسان­سازی آمده­اند؛[18] ازاین­رو، تمامی نمودهای مذهب در حقیقت نوعی اثر تربیتی دارند ولی برای بدست آوردن این آثار باید با شناخت خداوند متعال، به اصل توحید معتقد شد. اعتقاد به توحید، هدف عالی تربیت اسلامی است. مقام معظم رهبری توحید را چنین معنا می­کند: توحید یعنی رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هر کس بجز خدا، یعنی گسستن بندهای سلطه­ نظام­های بشری، یعنی .... دل بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست ... و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی با امید و بی­تشویش شتافتن.[19]

براساس این تفسیر از توحید، توجه نكردن به این اصل بنیادین اسلام در امر تربیت سبب عقب­ماندگی، ناتواني، كم­جرأتي و بي­ابتكاري جامعه اسلامی می­گردد. راه رهايي كشورهاي اسلامي از وادي عقب­افتادگي و وابستگي به غرب در پناه بردن به توحيد واقعي است. حضرت آيت الله خامنه­اي(حفظه الله) در اين مورد مي­فرمايد:راه علاج آن است كه مسلمانان به اسلام ناب كه در آن توحيد و نفي عبوديت غير خدا، از هر چيز برجسته­تر و درخشنده­تر است، برگردند و عزت و قدرت خود را در اسلام بجويند.[20]به اين ترتيب، در تربيتي كه براساس دين و معيارهاي آن تعريف مي­شود، بايد تفكر ناب اسلامي كه ناشي از نگاهي جامع به توحيد است نمود پيدا كند و اصول­گرايي هدف آرماني تربيت ديني باشد.

2. عمق بخشیدن به تفکر اسلامی:

گرچه با تحقق جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از مفاهیم و اصول اسلامی مانند: توحید عملی، جهاد و ولایت برای مردم تبیین شده است، اما گاه این مباحث، آنچنان در اذهان رسوخ نکرده­اند که با تشکیک و وسوسه زایل نشوند. اصول اسلامی باید به گونه­ای تبیین گردند و تربیت باید به صورتی شایسته انجام پذیرد تا تفکر اسلامی در جامعه عمق یابد.

 از جمله این اصول، عبارتند از:

- اصل نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی[21]

- اصل حکومت دینی و ولایت فقیه[22]

- اصل وحدت عمومی با محوریت ولایت فقیه و خط امام(ره)[23]

- اصل ضرورت حفظ استقلال[24]

- اصل استکبارستیزی.[25]


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:اهداف تعلیم و تربیت اسلامی, ] [ 22:46 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب