مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

کيفيت وحي قرآن مجيد




بطور اجمال آنچه قرآن مجيد در کيفيت وحي خود توضيح ميدهد اينست که وحي اين کتاب آسماني بطور تکليم بوده و خداي متعال با پيغمبر گرامي خود سخن گفته و آنحضرت با تمام وجود خود (نه تنها با گوش) سخن خدا را تلقي نموده است.
خداي متعال ميفرمايد: «و ما کان لبشران يکلمه الله الا وحيا او من وراء حجاب او يرسل رسولا فيوحي باذنه ما يشاء انه علي حکيم و کذلک اوحينا اليک روحا من امرنا ما کنت تدري ما الکتاب و لا الايمان و لکن جعلناه نورا نهدي به من نشاء من عبادنا و انک لتهدي الي صراط مستقيم » (1) ترجمه:بهيچ بشري نميرسد که خدا با او سخن گويد مگر اينکه وحي کند-سخن پنهاني و با اشاره که ديگران نفهمند-يا از پشت پرده اي حرف زند يا رسول و فرستاده اي بفرستد و او باذن خدا آنچه را خدا ميخواهد وحي نمايد زيرا خدا بلند مرتبه و محکم کار است و بهمين نحو روحي را از امر خودمان-قرآن را-بتو وحي کرديم از پيش خود نمي توانستي درک کني که کتاب چيست و نه ايمان چيست ولي ما آنرا نوري قرار داديم که با آن کساني را که ميخواهيم رهبري مينمائيم و تحقيقا تو راه راستي را نشان ميدهي) .
بقرينه ترديدي که در آيه اولي هست و وحي که در قسم اول بجائي نسبت داده نشده و در قسم سوم برسول نسبت داده شده در آيه براي تکليم خدا سه قسم مختلف ذکر شده:
1-گفتار خدائي که هيچ واسطه اي ميان خدا و بشر نباشد.
2-گفتار خدائي که از پشت حجاب شنيده شود مانند شجره طور که موسي (ع) سخن خدا را ميشنيد ولي از ناحيه آن. -گفتار خدائي که ملکي آنرا حمل نموده ببشر برساند و در اين صورت سخن فرشته وحي شنيده ميشود که سخن خدا را حکايت مينمايد.
و آيه دوم ميرساند که قرآن مجيد از همين راه به پيغمبر اکرم (ص) رسيده و از اينجا روشن ميشود که وحي قرآن از راه تکليم و گفتگو بوده است.
و باز ميفرمايد: «نزل به الروح الامين علي قلبک لتکون من المنذرين بلسان عربي مبين » (2) ترجمه:قرآن را روح امين-جبريل-بقلب تو يعني بنفس تو با زبان عربي آشکار نازل کرد تا از کساني باشي که مردم را از خدا ميترسانند) و ميفرمايد: «قل من کان عدوا لجبريل فانه نزله علي قلبک » (3) (ترجمه آيه گذشت) (4).
ازين آيه ها استفاده ميشود که قرآن يا بخشي از قرآن بوسيله فرشته وحي که جبريل و روح امين است فرستاده شده (قسم سوم تکليم) .
و اينکه پيغمبر اکرم (ص) قرآن را از فرشته وحي با نفس خود يعني باتمام وجود خود تلقي ميکرد نه از راه گوش و ميفرمايد: «فاوحي الي عبده ما اوحي ما کذب الفؤاد ما راي افتمارونه علي ما يري » (5) ترجمه:پس وحي نمود ببنده خود آنچه را که وحي نمود دروغ نگفت و اشتباه نکرد قلب-نفس-پيغمبر اکرم (ص) در آنچه مشاهده کرد آيا با او در چيزي که-عيانا مشاهده ميکند بمجادله ميپردازيد؟) و در جاي ديگر تلقي وحي را با خواندن الواح تعبير فرموده است:
«رسول من الله يتلوا صحفا مطهرة » (6) ترجمه:فرستاده اي از جانب خدا که صحيفه هاي پاکي را تلاوت ميکند) .
پي نوشتها:
1-سوره شوري آيه 52
2-سوره شعراء آيه 194.
3-سوره بقره آيه 97
4-بدليل اينکه در هر دو آيه تنزيل قرآن را بقلب پيغمبر اکرم(ص)نسبت ميدهد(ميفرمايد«علي قلبک »و نميفرمايد«عليک »و قلب در عرف قرآن نفس است بدليل اينکه در چندين جا درک و شعور و همچنين معصيت را که از آن نفس است بقلب نسبت ميدهد.
5-سوره نجم آيه 12
6-سوره بينه آيه 2.



 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 29 مهر 1390برچسب:, ] [ 23:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب