مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

اين آيه بيانگر همان عالم ذر است كه گاهى از آن به عالم الست تعبير مى‏شود . در تفسير اين آيه مطالب مختلفى گفته شده، و رواياتى كه در ذيل آيه نيز آمده مختلف و مبهم است . در ميان گفتار، آنچه صحيح‏تر به نظر مى‏رسد اين كه منظور از عالم ذر، عالم فطرت و استعدادها است كه خداوند با زبان حال و به تعبير علمى با زبان تكوين از فطرت انسان‏ها پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستم، همه در پاسخ گفتند: آرى تو پروردگار ما هستى . و اين سؤال وجواب اختصاص به زمان آدم (ع) ندارد، بلكه تا پايان دنيا ادامه دارد . به عبارت ديگر ذر به معنى موجودات ريز مثل مولكول‏ها و يا مورچه‏هاى بسيار ريز است، نظر به اين كه فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب پدران به رحم مادران انتقال مى‏يابند، و در آن هنگام ذراتى بيش نيستند، خداوند استعداد و آمادگى توحيد را به آنها داده است، و اين سر الهى را به صورت يك حس درون ذاتى در نهاد و فطرت آنها نهاده است، و هم چنين در عقل و خردشان به صورت يك حقيقت‏خود آگاه به وديعه گذارده است .

بنابراين همه انسان‏ها از نظر فطرت سالم و دست نخورده، به يكتايى خدا، اقرار دارند، و همين راز نهانى و تكوينى حجت قوى الهى براى كافران در قيامت است، كه مگر شما از نظر فطرى آماده پذيرش ربوبيت من نبوديد، پس چرا كافر شديد؟ آنها در پاسخ درمانده مى‏شوند، و نمى‏توانند در پاسخ بگويند كه ما از چنين حجت‏باطنى بى‏خبر و غافل بوديم . با اين بيان شبهه جبر برطرف خواهد شد، زيرا فطرت سالم انسان خواهان حق و خداجو است، خواه انسان كافر و منكر خدا شود، خواه مؤمن باشد . بنابراين فطرت عامل مجبور كننده نيست، بلكه راهنما و چراغ راه است .

چنان كه قرآن مى‏فرمايد: «فاقم وجهك للدين حنيفا فطرة الله التي فطر الناس عليها; روى خود را متوجه آيين خالص پروردگار كن، اين فطرتى است كه خداوند انسان‏ها را بر آن آفريده است (3)

توضيح اين كه فطرت يا وجدان آگاه درونى گوهرى درخشان در باطن انسان است كه شيشه شفافى اطراف آن را فراگرفته است، و آن در پشت آن شيشه حقايق را مشاهده مى‏كند و درمى‏يابد، مشروط به اين كه آن شيشه به پرده تبديل نشود، و يا گرد و غبار و آلودگى‏ها روى آن شيشه را تيره و تار نسازند، اين كه مى‏بينيم بسيارى از انسان‏ها كافر و منكر هستند، از اين رو است كه گرد و غبار گناه و انحراف، پرده‏اى بر روى فطرت آنها افكنده، و يا شيشه شفاف روى آن را، آلوده و تيره و سياه نموده است، از اين رو همان كافران وقتى كه مثلا در ميان كشتى يا هواپيما باشند و حادثه خطرناكى رخ دهد، و پرده غرورشان شكافته گردد، فطرت آنها خود را نشان داده و آنها از درون متوجه خدايى مى‏شوند تا آنها را نجات بخشد، آنها در اين وقت وجود حجت‏باطن (فطرت) را احساس مى‏كنند، اين حجت‏باطن در همه انسان‏ها وجود دارد، و با زبان حال به نداى خداوند كه آيا من پروردگار شما نيستم؟ پاسخ مثبت داده و گفته است آرى، نتيجه اين كه منكران نمى‏توانند در روز قيامت، انحراف خود را به محيط آلوده و همنشين بد و عوامل ديگر نسبت دهند، چرا كه به آنها گفته مى‏شود، همواره در درون ذات تو گوهرى به نام فطرت شعله ور بود، و تو مى‏توانستى در پرتو نور آن به راه هدايت گام نهى، چرا آن را خاموش كرد، يا پرده و شيشه تاريك بر سر آن افكندى؟ ! و چرا به پيمان فطرت وفا دار نماندى .

در بعضى از روايات اسلامى نيز عالم ذر به همين پيمان فطرى معنى شده از جمله: عبدالله بن سنان مى‏گويد از امام صادق (ع) پرسيدم فطرت الهى (كه در قرآن آيه‏30 روم آمده) چيست؟ در پاسخ فرمود: «هى الاسلام فطرهم الله حين اخذ ميثاقهم على التوحيد، قال: الست‏بربكم، و فيه المؤمن والكافر; فطرت همان اسلام است كه خداوند آن را در نهاد انسان سرشته، در آن هنگام كه از آنها پيمان بر توحيد گرفت و فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟ مؤمن و كافر در اين جهت (كه داراى فطرت الهى‏اند و با زبان حال و استعداد) جواب مثبت‏به خدا داده‏اند شريك مى‏باشند (4)

مساله زبان حال در گفتگوهاى روزانه بشر در هر زبانى، فراوان است، مثلا مى‏گوييم: «رنگ رخساره خبر مى‏دهد از سر درون‏» يا مى‏گوييم: «چشمان به هم ريخته او مى‏گويد ديشب به خواب نرفته است‏» يا در زبان عربى گفته مى‏شود: «سل الارض من شق انها رك، و غرس اشجارك و اينع ثمارك، فان لم تجبك حوارا اجابتك اعتبارا; از زمين بپرس چه كسى راه نهرهاى تو را گشود، و درختانت را غرس كرد، و ميوه هايت را رسيده نمود؟ اگر به زبان قال به تو پاسخ نگويد به زبان حال پاسخ خواهد داد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 6 تير 1391برچسب:عالم ذر چيست؟ , ] [ 8:18 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب