مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

فاحشه در قرآن مجيد در مواردى مختلف به كاربرده شده مثلا در مورد شرك نيز اين كلمه استعمال شده است.

در سوره اعراف مى فرمايد: «واذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا عليها آباءنا» و اگر مرتكب شرك به خدا شوند مى گويند ما پدران خود را بر اين عمل يافتيم. و در جاى ديگرى اطلاق بر زنا شده است، مى فرمايد: «واللاتي ياتين الفاحشة من نسآئكم فاستشهدوا عليهن اربعة منكم‏» آن زنانى از شما كه عمل قبيح زنا را مرتكب مى شوند، چهار نفر از خودتان را بر آنان گواه و شاهد بگيريد. و ممكن است در اين آيه كلمه فاحشه اشاره به تجاوز به حق ديگران باشد اعم از زنا يا قتل يا سرقت و يا هر گناه ديگرى كه تجاوز به حق ديگران است و اثرش به غير منتقل مى شود كه در مقابل آن ظلم به نفس ياد شده و آن گناهى است كه اثرش فقط به شخص گناه كننده مى رسد، حال چه گناه كبيره باشد و چه صغيره. نكته ديگرى كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه اصرار بر گناه هرچند كوچك باشد آن را در جمله گناهان بزرگ قرار مى دهد.

ذكروا الله: بى گمان ذكر و ياد خدا بهترين وسيله آمرزش و بازگشت‏به سوى معبود است ولى معنايش اين نيست كه تنها استغفار زبانى، گناه را بكلى مى پوشاند بلكه مقصود همواره به ياد خدا بودن و غفلت نكردن از اوست كه عالم همه محضر الهى است و انسان بايد پيوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال و گفتار و كردار خود بداند و بدينسان در او ملكه اى ايجاد مى شود كه او را از گناه كردن باز مى دارد.

البته استغفار لفظى هم خوب و هم مؤثر است ولى بايد توام باشد با استغفار قلبى و درونى يعنى چنانكه در زبان استغفار مى كند اصرار بر گناه و عصيان پروردگار نداشته باشد. و در اين نيز اشاره به آن شده و فرموده است: ولم يصروا على ما فعلوا و هم يعلمون آگاهانه اصرار بر گناه نورزند. اينجا است كه اگر انسان در ضمن اصرار بر گناه خدا را نيز ياد كند، نه تنها اثر ندارد بلكه شايد توهين به مقام قدس الهى باشد و در آن صورت، گناهش بزرگتر و كيفرش افزونتر است. پس تنها لقلقه زبان كافى نيست، بلكه حضور قلب و عدم اصرار بر گناه، لازمه آمرزش آن است.

در تفسير عياشى از امام باقر عليه السلام روايت‏شده كه در ذيل جمله «و لم يصروا على ما فعلوا» فرمود: «الاصرار ان يذنب الذنب فلا يستغفر الله و لا يحدث نفسه بتوبة فذلك الاصرار» - اصرار معنايش اين است كه انسان، گناهى را مرتكب شود، نه از خدا طلب آمرزش كند و نه نفس خود را ملامت نمايد و آن را وادار به توبه كند.

در مورد گناهان صغيره از امام صادق عليه السلام روايت‏شده كه فرمود: هيچ گناهى هرقدر هم كوچك باشد، در صورت اصرار بر انجامش، صغيره نيست و هيچ گناهى در صورت استغفار و طلب آمرزش از خداوند، كبيره نيست.

در تفسير الدر المنثور از ابوسعيد خدرى نقل شده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: ابليس به خداوند عرض كرد: به عزتت قسم كه تا وجود دارم، نسل آدم را تا زنده اند، به گمراهى وا مى دارم و به ضلالت‏سوق مى دهم.

خداوند در جواب او فرمود: به عزتم سوگند كه مادام آنان از من طلب مغفرت و آمرزش مى كنند، من هم آنها را مى آمرزم.

در كتاب مجالس از امام صادق عليه السلام روايت‏شده كه فرمود: وقتى اين آيه مباركه نازل شد، ابليس بر فراز يكى از كوههاى مكه به نام «جبل ثور» بالا رفت و فرزندان و شاگردان خودرا صدا كرد. وقتى آنان گردآمدند و پرسيدند كه از آنها چه مى خواهد، گفت: اين آيه نازل شده، خواستم ببينم كدام يك از شما مى تواند آن را خنثى نمايد.

يكى از عفريت ها برخاست و گفت: من حريف آن هستم. ابليس گفت: نه، تو توانائى آن را ندارى ! ديگرى برخاست، بازهم ابليس او را سر جايش نشاند، تا آنكه عفريتى به نام «وسواس خناس ي‏برخاست و گفت: من آن را خنثى مى كنم و بر آن توانائى دارم. پرسيد: چگونه؟ گفت: من به فرزندان آدم وعده مى دهم و تشنه گناهان مى كنم تا آن را به جاى آورند، پس از آن، توبه و استغفار را از يادشان مى برم تا فرصت توبه پيدا نكنند.

ابليس گفت: آرى ! تو به حق توانائى آن را دارى و بدينسان ماموريتش داد كه تا روز موعود همچنان به كار خود ادامه دهد. واضح است كه تنها كسانى گرفتار وسواس خناس مى شوند كه تسليم او گردند و با او همكارى كنند و از او اطاعت نمايند ولى مردان با ايمان و هشيار كه كاملا مراقب اوضاع و احوال خود هستند و خدا را پيوسته ناظر بر كردار و رفتار خويش مى دانند و هر گاه از روى جهالت گناهانى از آنان سر زد بلا فاصله به درگاه خداوند غفار روى مى آورند و با راز و نياز و استغفار و مناجات و اظهار پشيمانى و ندامت گناه خود را مى شويند و قلبشان را از تاريكى گناه پاك مى سازند، اينان اند كه پاداششان از سوى خداوند مهربان - بى گمان - مغفرت و رسيدن به بهشت‏برين است كه رودهاى روان در زير آن جارى است و خوشا به حال عاملان و كار نيكوكنان نه افراد تنبل كه حتى از استغفار نيز شانه خالى مى كنند و از خداى خود غفلت مى ورزند.

خداوند ما را جزء استغفار كنندگان قرار دهد آمين‏رب العالمين.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:استغفار از گناه , ] [ 8:8 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب