مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

يا سيد الانام درود جناب تو

ورد زبان ما است مه و سال و صبح و شام

نزديك تو چه فرستيم ما ز دور

در دست ما همين صلوات است و السلام

و همانا اين درود فرستادن خداوند بر پيامبرش به مراتب بالاتر و فضيلتش افزونتر است از شرافت آدم كه ملائك را فرمان به سجده اش داد ، زيرا در آنجا خداوند نمى تواند شريك آنان در آن فعل باشد ولى در اينجا خداوند همراه فرشتگان و تمام مؤمنان بر پيامبر صلوات و درود مى فرستند .

عقل دورانديش مى داند كه تشريفى چنين هيچ دين پرور نديد و هيچ پيغمبر نيافت.

اين چه عظمت و چه مقامى است كه خداوند ، خود ، قبل از ملائكه و بندگانش بر اين انسان كامل صلوات فرستد و آنگاه تمام فرشتگان و مردم را دستور اكيد دهد كه بر او صلوات بفرستيد و سلام و تعظيم كنيد و در برابر فرمانش گردن نهيد .

به جامه خانه دين خلعت درود و سلام

چو گشت دوخته بر قامت تو آمد راست

نشان حرمت صلوا عليه بر نامت

نوشته اند و چنين منصبى شريف تورا است

آرى ! او يك انسان عادى نيست هرچند از ميان شما مردم برخاسته. از ياد نبريد كه خداوند تمام جهان هستى را به خاطر وجود مقدسش آفريده است كه در حديث قدسى خطاب به اين معبود والايش فرمايد : «لولاك لما خلقت الافلاك‏»

تو اصل وجود آمدى از نخست

دگر هرچه موجود شد فرع تست

ندانم كدامين سخن گويمت

كه والاترى زآنچه من گويمت

تو را عز «لولاك‏» تمكين بس است

ثناى تو طه و ياسين بس است

يصلون : چرا واژه «يصلون‏» آورده است ؟ اين كلمه ، مضارع است و معناى پيوستن دارد ، معلوم مى شود همواره خدا و فرشتگان بر او درود و رحمت مى‏فرستند.

سلموا : سلموا ممكن است‏به دو معنى بيايد : اول - تسليم در برابر فرمان ها و اوامر پيامبر چنانكه در آيه اى ديگر فرموده است: «ثم لا يجدوا في انفسهم حرجا مما قضيت و يسلموا تسليما» - و آنگاه مؤمنان از قضاوت و داورى تو هرگز در دل خود ناراحت نشوند و كاملا تسليم فرمانت‏باشند .

امام صادق عليه السلام در پاسخ ابو بصير كه پرسيد معناى تسليم در اين آيه چيست ، مى فرمايد : «هو التسليم له في الامور» يعنى كاملا در برابر او سر تسليم فرود آورند و اطاعتش كنند .

دوم - به معناى سلام فرستادن بر پيامبر و گفتن «السلام عليك‏» به آن حضرت است كه معنايش دعا براى سلامتى او در پيشگاه رب الارباب است .

ابو حمزه ثمالى از كعب بن عجره - كه يكى از اصحاب رسول‏الله (ص) است - نقل مى كند كه : «لما نزلت هذه الآية قلنا يا رسول الله هذا السلام عليك قد عرفناه ، فكيف الصلاة عليك؟» سلام بر تو را فهميديم ، چگونه بر تو صلوات بفرستيم ؟ فرمود : بگوئيد : «اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد و بارك على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد»

البته ممكن است هر دو معناى سلام مورد نظر باشد كه ضمنا هر دو بازگشتشان به يك معنى است زيرا كسى كه به آن حضرت با خلوص سلام مى كند و از خداوند براى آن حضرت درخواست‏سلامتى مى كند ، قطعا به او عشق مى ورزد و او را واجب الاطاعه مى داند و از او اطاعت مى كند چه عاشق پيوسته پيرو معشوق است .

ابن حجر در كتاب صواعقش نقل مى كند كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «لا تصلوا علي الصلاة البتراء» - بر من صلوات ناقص نفرستيد . عرض كردند : صلوات ناقص چيست ؟ فرمود : تقولون اللهم صل على محمد و تمسكون بل قولوا اللهم صل على محمد و آل محمد : اينكه تنها بگوئيد صلوات بر محمد و ساكت‏شويد و ادامه ندهيد ، بلكه بايد بگوئيد : اللهم صل على محمد و آل محمد .

آن روح كه بسته بود در نقش صفات

از پرتو مصطفى در آمد بر ذات

و آن دم كه روان گشت زشادى مى‏گفت

بر محمد و آل محمد صلوات

عايشه از رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم نقل مى كند كه فرمود : «لا يقبل صلاة الا بطهور و بالصلاة علي‏» نمازى پذيرفته نمى شود جز با طهارت و با درود فرستادن بر من . و لذا در تشهد و سلام نماز ، نه تنها شيعيان بلكه عموم اهل سنت نيز بر پيامبر و آلش صلوات مى فرستند هرچند برخى مانند ابو حنيفه آن را سنت دانسته و واجب نمى داند ولى قطعا شافعى آن را در نماز واجب و فرض مى داند چه خود در بيت‏شعر معروفش مى گويد :

يا اهل بيت رسول الله حبكم

فرض من الله في القرآن انزله

كفاكم من عظيم القدر انكم

من لم يصل عليكم لا صلاة له

اى اهل بيت پيامبر ! محبت‏شما از سوى خداوند در قرآن واجب عظيم شده و در عظمت مقام شما همين بس كه هر كس در نماز واجب يوميه اش بر شما صلوات نفرستد ، نمازش باطل خواهد بود .

در خاتمه روايت‏بسيار جالبى را از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام نقل مى كنيم كه در تفسير برهان آمده و آن حضرت مى‏فرمايد :

«ما في الميزان شي‏ء اثقل من الصلاة على محمد و آل محمد و ان الرجل لتوضع اعماله في ميزانه فيميل به فيخرج صلى الله عليه و آله و سلم الصلاة عليه فيضعها في ميزانه فترجح‏» همانا چيزى در ميزان اعمال بندگان (در روز قيامت) سنگين تر از صلوات بر محمد و آل محمد نيست .و چه بسا انسانى اعمالش را در كفه ترازو مى گذارند ، پس پائين مى رود ، آنگاه رسول خدا مى آيد و صلواتهائى را كه او بر حضرتش فرستاده است ، مى آورد و در كفه ترازو مى گذارد ، پس اعمال آن شخص سنگين تر از وزنه ترازو مى شود .

به اميد اينكه با خلوص بر آن حضرت و اهل بيت گرامش صلوات بفرستيم تا شايد ما نيز كفه اعمالمان در روز رستاخيز سنگين شود و به شفاعت‏حضرتش نائل آئيم .


نظرات شما عزیزان:

نازنین
ساعت8:52---27 خرداد 1391
سلام دوست من
وبلاگ خوبی داری.

منم مثل خودت وبلاگ نویس هستم و طبق تجربه بدست اومده متوجه شدم بهترین روش برای افزایش بازدید سایت و همچنین افزایش رتبه وبلاگ در گوگل, تبادل لینک سه طرفه است.

به همین دلیل دوست دارم چند تا سایت خوب برای تبادل لینک سه طرفه رایگان بهت معرفی کنم تا با تبادل لینک با این سایت ها بقیه هم بتونن از مطالب وبلاگت استفاده کننده.

لذت وبلاگ نویسی را با تبادل لینک سه طرفه بیشتر کنید !

http://farslink.ir

http://link.farslink.ir

http://farslink.ir/link

موفق باشی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 27 خرداد 1391برچسب:درود و صلوات بر پيامبر , ] [ 8:23 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب