مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

  اوصاف پيامبران‏

- انذار انبيا مايه‏ى نجات بشر

  با آن كه انبيا هم مبشّر هستند و هم منذر، ولى چون تلاش انسان بيشتر براى دفع ضرر است و نياز روحى به انذار بيشتر دارد، در قرآن مجيد كلمه‏ى «نذير» بيش از «بشير» و «مبشّر» به كار رفته است. انذار و مشتقّات آن 120 بار و بشارت و مشتقات آن 80 بار در قرآن آمده است.(264)

 موضوع انذار به صورت حصر آمده‏است؛

 «إن أنت إلاّ نذير»،(265)«إنّما أنت منذر»،(266)«إن أنا الاّ نذير»(267)، اما مسئله‏ى بشارت به صورت حصر نيامده است. گفتنى است كه حصر انذار نشانه‏ى آن است كه مهمترين راه نجات انسان از سقوط، انذار و ترساندن است، نه بشارت.(268)
 
عصمت انبيا

  «و ما أرسلنا من رسول الاّ ليطاع باذن اللّه»(269)
 فرمان به اطاعت انبيا بدون قيد و شرط نشانه‏ى عصمت آنان است. زيرا اگر معصوم نباشند و مرتكب گناه شوند، نوعى تضاد در حكم الهى پيدا مى‏شود و اين محال است. زيرا از سويى انجام آن عمل به دليل اين كه معصيت است، ممنوع است و از طرف ديگر پيروى از انبيا لازم است و اين دو باهم سازگار نيست. بنا بر اين، بايد انبيا از گناه معصوم باشند.(270)

 عدم منافات عصمت انبيا با تكليف‏

 آيات بسيارى از قرآن كريم بر مكلّف بودن انبيا دلالت دارد، مانند آيه‏ى «و لو أشركوا لحبط عنهم ما كانوا يعملون»(271) كه در باره‏ى عموم انبياست. چه اين كه در باره‏ى پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نيز مى‏فرمايد: «لئن أشركت ليحبطن عملك»(272). برخى از مفسران گفته‏اند: تكاليف الهى براى اين است كه خداوند مكلّفان را به حدّ كمال برساند. پس اگر بنده‏اى به حدّ كمال رسيد، تكليف از او برداشته مى‏شود. زيرا در آن صورت تكليف، تحصيل حاصل و لغو است و به همين جهت انبيا تكليف ندارند.
 در پاسخ بايد گفت: اين سخن صحيح نيست. زيرا اعمال صالحى كه تكليف بدان تعلق مى‏گيرد، همان گونه كه نفس آدمى را به كمال سوق مى‏دهد، خود نيز آثار كمال نفس است و معقول نيست نفس كسى به كمال برسد، ولى آثار كمال را نداشته باشد.
 همان گونه كه واجب است براى به كمال رسيدن نفس، آثار كمال اعمال صالح را بجا بياوريم، همچنين بعد از به كمال رسيدن نفس نيز بايد به آن آثار تداوم بخشيم تا دوباره نفس ما از كمال رو به نقص نگذارد. پس، تا زمانى كه انسان به زندگى زمينى وابسته است، چاره‏اى جز تحمل زحمت تكليف ندارد.(273)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:پنج دليل براى نبوّت‏ , ] [ 8:9 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب