مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

انسان و نياز به خداوند

نياز هميشگى موجودات به پرورش الهى

  سرّ اين كه خداوند فرمود: «الحمد للّه ربّ العالمين» و نفرمود: «الحمد للّه خالق العالمين»، آن است كه احتياج موجودات و اشياى جهان به موجد، در حال حدوث، امر مسلّمى است، اما نياز به آن‏ها به مُبقى و مربّى، در حال بقا، امر اختلافى است. خداوند تعبير به «رب» كرد تا بفهماند كه موجود تحت تربيت، در حال بقا نيز نيازمند به مربّى است.(194)

ضرورت توجه به خداوند و پرهيز از توجه به غير خدا

  آنان كه به غير خدا رو كنند، هيچ عذرى در قيامت ندارند. زيرا خداوند متعال هم انسان‏ها را دعوت مى‏كند؛ «و اللّه يدعوا إلى دار السّلام»(195) هم مردم را راهنمايى مى‏كند؛ «يهدى من يشاء»(196) هم مزد و اجر مى‏دهد؛ «للّذين أحسنوا الحسنى‏»(197) هم اضافه مى‏دهد؛ «و زيادة»(198) هم دعاى انسان‏ها را مستجاب مى‏كند؛ «أدعونى أستجب لكم».(199)
 از طرفى غير خدا توان يارى كردن انسان را ندارد؛ «و الّذين تدعون من دونه لايستطيعون نصركم»،(200)دعاى انسان را نمى‏شنوند؛ «إن تدعوهم لايسمعوا دعائكم»،(201)مالك هيچ نفع و ضررى نيستند؛ «قل أتعبدون من دون اللّه ما لايملك لكم ضرّاً و لانفعاً»،(202)مالك رزق انسان نيستند؛ «إنّ الّذين تعبدون من دون اللّه لايملكون لكم رزقاً»،(203)هيچ دليلى بر توجه به آن‏ها وجود ندارد؛ «و يعبدون من دون اللّه ما لم ينزل به سلطاناً».(204)

نيازمندى همگانى موجودات به خداوند

  «يسأله من فى السّموات و الأرض كلّ يوم هو فى شأن»(205)
 آيه‏ى شريفه‏ى فوق دلالت دارد بر اين كه تمام موجودات زمينى و آسمانى از خداوند درخواست دايمى دارند. تعبير به «يسأله» به صورت فعل مضارع، نشان مى‏دهد كه اين درخواست هميشگى است. البته اين درخواست به زبان نيست، بلكه درخواست به احتياج است. زيرا احتياج، خودش زبان است و روشن است كه تمام موجودات جهان از هر جهت به خداوند نياز دارند. چنانكه قرآن كريم مى‏فرمايد: «أنتم الفقراء إلى اللّه و اللّه هو الغنىّ الحميد».(206)
 خداوند متعال پاسخ اين نياز را داده است، چنانكه مى‏فرمايد: «و ءاتاكم من كلّ ما سألتموه».(207)ذيل همين آيه نيز همين معنا را بيان كرده است؛ «كلّ يوم هو فى شأن». آرى خلقت او پيوسته و مستمر است و پاسخگويى او به نيازهاى مختلف درخواست‏كنندگان نيز چنين است.(208)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:محروميت از سير آفاقى و انفسى‏, ] [ 9:46 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب