مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

سوره مجادله; اين سوره پنجاه و هشتمين سوره قرآن است و در آن داستان زنى ذكر شده كه نزد پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) آمد و (از دست شوهرش) واين كه مى‌خواست او را به روش جاهليت طلاق دهد، به خداوند شكايت كرد آمده است، كه خداوند درباره اين زن و حكم مسئله آياتى نازل كرد.
4.
سوره طلاق; اگر به نام اين سوره دقت كنيد مى‌توانيد حدس بزنيد كه درباره چه مطلبى در اين سوره سخن گفته شده است.
غير از اين سوره‌ها، در ده‌ها سوره ديگر از قرآن مطالب مهمى درباره زنان آمده است; مثلا با خواندن سوره بقره درمى‌يابيد كه آيات 223، 226 ـ 228 و 234 آن درباره زنان است.

42‌) مگر مرد موجودى برتر و كامل‌تر از زن است؟ چرا اختيار زنان به دست مردان است؟ چرا زنان بايد با اجازه مردان پول خودشان را خرج كنند؟ چرا بايد مرد در همه امور، زن را تحت سلطه خودش قرار دهد؟

1. بسيارى از چيزهايى كه شنيده‌ايد و در پرسش هم به آن اشاره شده اصلا درست نيست، تا به دنبال پاسخش بگرديد. نه مرد موجودى كامل‌تر است و نه همه اختيارات زنان به دست مردان است و نه اين كه زنان هيچ گاه حق ندارند بدون اجازه مردان پول‌هاى خودشان را خرج كنند و...‌.
اين بخش از سؤال‌هاى شما تو مانند اين است كه كسى بگويد چرا خداوند اقيانوس اطلس را در كشور ايران آفريده است كه بسيارى از مردم در آن غرق مى‌شوند؟ حالا براى روشن شدن پاسخ سؤال به بخش دوم پاسخ مى‌پردازيم.
2.
تفاوت‌ها و اختلاف‌ها لازمه طبيعى زندگى است و اصولا اگر اين تفاوت‌ها نبود هيچ جامعه‌اى وجود نداشت. آيا ممكن است در يك جامعه و يك شهر همه افراد آن شهر فرماندار شهر باشند؟ آيا ممكن است همه افراد يك شهر فقط نانوا باشند و نانوايى كنند و هيچ كار ديگرى نكنند؟ پس وقتى جامعه شكل مى‌گيرد كه با توجه به سليقه‌ها، توانايى‌ها و... هركس يكى از امور جامعه را به دست بگيرد.
3.
خانواده نيز اولين هسته تشكيل دهنده جامعه و درواقع يك جامعه بسيار كوچك است. در اين جامعه كوچك زن، مرد و فرزندان زندگى مى‌كنند. خداوند متعال با توجّه به علاقه‌ها و توانايى‌هايى كه هر يك از اعضا دارند وظايف و مسئوليت‌هايى به آنها داده است; مثلا زن موجودى عاطفى و مهربان است، منبع غذايى مهمى همراه اوست (شير) كه با تولد يك نوزاد اين منبع غذايى، پر مى‌شود و...‌. با توجه به اين ويژگى هايى كه زن دارد، ولى مرد ندارد خداوند مسئوليت بزرگ كردن فرزند را به زن سپرده است. آيا مردها مى‌توانند ناراحت شوند و بگويند مگر زن موجود كامل‌ترى است؟ چرا زن فرزندان را شير مى‌دهد؟ چرا او بچه مى‌زايد و مردها نمى‌زايند و...‌. پس وجود زن به گونه‌اى است كه مسئوليت‌هاى خودش را بهتر انجام مى‌دهد.
از طرفى خداوند مرد را عقلانى‌تر آفريده است; به گونه‌اى كه كمتر پيش مى‌آيد كه عواطف و مهربانى‌اش بر عقلش چيره شود. بهتر و راحت‌تر مى‌تواند با بيرون خانه در تماس باشد، با ديگر افراد جامعه بيشتر سر و كار دارد، از نظر جسمى قوى‌تر است و...و به خاطر اين خصوصيات، خداوند سرپرستى منزل را به مردان سپرده است و از زنان خواسته است در كارهايى كه به امور خانواده مربوط مى‌شود، با مردان هماهنگ شوند و رضايت مردان را جلب كنند و خلاصه اين كه مسئوليت و سرپرستى خانواده به مرد واگذار شده است.
4.
خداوند به مرد نيز اجازه نداده است از اين مسئوليت كوچكى كه دارد سوء استفاده كند. اگر در مواردى مشاهده شود بيهوده زندگى را بر خانواده‌اش سخت كرده است، با او برخورد مى‌شود.
5.
از آن چه گذشت نتيجه مى‌گيريم كه:
الف: همه اختيارات زنان به دست مردان نيست، بلكه درامور خانوادگى و آن چه به خانواده مربوط مى‌شود. مردان سرپرست خانواده هستند و اين هم به خاطر شرايط جسمى و روحى مردان است و براى آنها باعث برترى نمى‌شود، بلكه در برابر وظيفه‌اى است كه براى پرداخت مخارج زن به عهده دارند.
ب: زنان مى‌توانند بدون اجازه مردان پول‌هاى خودشان را خرج كنند; چنان‌كه خداوند مى‌فرمايد:... مردان از آن چه كسب كرده‌اند، بهره و نصيبى دارند و زنان نيز از آن چه كسب مى‌كنند نصيبى دارند.(نساء، آيه 32) يعنى درآمد و مال زن براى خودش و مال مرد نيز براى خودش مى‌باشند. تنها در مسئله نذر كردن، برخى از فقها مانند امام(قدس سره) معتقدند نذر زن بايد با اجازه همسرش باشد، نه اين كه زن حق ندارد پول خودش را هزينه كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:زن و مرد در قرآن, ] [ 16:47 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب