مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

 یکی از مصادیق آیه 54 سوره مائده حضرت علی(ع) است که در روایتی آمده است پیامبر (ص) بعد از عدم توانایی عده ای از فرماندهان لشکر اسلام برای فتح خیبر یک شب در مرکز سپاه اسلام رو به آنها کرد و فرمود به خدا سوگند پرچم را فردا به دست کسی می سپارم که خدا و پیامبر را دوست دارد و خدا و پیامبر نیز او را دوست دارند. پی در پی به دشمن حمله می کند و هیچگاه از برابر آنها نمی گریزد و از این میدان باز نخواهد گشت مگر اینکه به دست او پیروزی را نصیب مسلمانان می کند و رهبر معظم انقلاب می فرمایند:بسیجی یعنی علی (ع) که تمام وجودش وقف اسلام بود.

 
هنگامی که از پیامبر (ص) درباره این آیه (54مائده) سوال کردند دست خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: این و یاران او و هموطنان او هستند وبا این ترتیب از اسلام آوردن ایرانیان و کوشش ها و تلاشهای پرثمر آنها برای پیشرفت اسلام درزمینه های مختلف پیشگویی کرد. سپس فرمود : اگر دین به ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد مردانی از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت.(تفسیر نمونه جلد 4 صفحه 415)
 
همچنین در تفسیر آیه 133 سوره نساء آمده است قتی این آیه نازل شد پیامبر خدا دستش را به پشت سلمان زد و فرمود :آن جمعیت انها مردم عجم و فارس هستند. (تفسیر نمونه جلد 4 صفحه 160)
 
در تفسیر آیه 38 سوره محمد آمده است : بعد از نزول این آیه جمعی از اصحاب رسول خدا (ص) عرض کردند : این گروهی که خداوند در این آیه به آن اشاره دارد کیانند؟ در این هنگام سلمان نزدیک پیامبر نشسته بود پیامبر(ص) دست بر پای سلمان زد و فرمود : منظور ، این مرد و قوم اوست، سوگند به آن کس که جانم به دست اوست اگر ایمان به ثریا باشد مردانی از فارس آن را به چنگ می آورند. (تفسیر نمونه جلد 4 صفحه 160)
 
نکته قابل توجه این که اگر احادیث هم نبود بی تردید بندگان شایسته که از همه اقشار ملت فداکار ایران به رهبری امام خمینی(ره) در این برهه از زمان اسلام را یاری کردند و در دفاع از آن جان و مال و ناموس خود مایه گذاشتند و انقلاب اسلامی پر بار ایران را خلق کردند و برای پشتیبانی از آن در مقابل حربه های گوناگون دشمن مانند جنگ تحمیلی هشت ساله ، تحریم اقتصادی ، تحریم علمی و تهاجم فرهنگی از هیچ کوششی فروگذار نکردند ، مصداق بارز این آیات نورانی از قرآن هستند و احادیث یاد شده علاوه بر تایید درستی این تفسیر یکی از دلایل صدق گفتار پیامبر اسلام(ص) است و از معجزات ایشان محسوب می شود.
 
حضرت امام (ره) در سخنرانی به مناسبت هفته بسیج در سال 67 فرمودند : حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات حق و اسلام را ارائه دهیم چه کسی سزاوار تر از بسیج و بسیجیان خواهد بود؟(صدآموزه جاودانه از اندیشه های امام خمینی (ره) صفحه 169)
 
مقام معظم رهبری هم فرمودند : سالگرد تشکیل بسیج مستضعفان یاد آور خاطره پر شکوه مجاهدانی است که در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی زیبا ترین تابلو های ایثار و فداکاری همراه با نجابت و فروتنی و توام باشجاعت و رشادت را ترسیم کرده است. (صدآموزه جاودانه از اندیشه های امام خمینی (ره) صفحه 169)
 
خداوند  در آیه 54 سوره مائده خصوصیاتی را که یک بسیجی دارد بیان نموده است. ومی فرماید : 
 
vیُحِبُّهُم وَ یُحِبّونَه :  (خداوند) آنان را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند . این اولین ویژگی مدافعان راستین ارزشهای دینی است امام خمینی(ره) درباره این ویژگی می فرمایند: بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدانی گمنمی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن اذان رشادت و شهادت سردادند.(حکمت نامه بسیج صفحه 19)
 
 و از آن جا که هیچ عشق و محبتی حاصل نمی شود جز به معرفت و آگاهی بنابر این بینش دینی سرآغاز دست یافتن بسیجی به بالاترین ویژگی  های مدافعان راستین ارزشهای دینی است از این رو جهت گیری بسیجیان برای بالا بردن بنیه دینی بسیج از اهمیت ویژه برخوردار است.
 
امام (ره) برای تقویت آگاهی های دینی بسیج ضمن سفارش به تشکل های بسیج مسئولین را به تقویت بنیه اعتقادی و آگاهی های بسیجیان توصیه می فرمودند:
 
امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با توام توان خود در مراکز شان از انقلاب و اسلام دفاع کنند.فرزندان بسیجی ام در این مرکز پاسدار اصول تغییر ناپذیر " نه شرقی و نه غربی" باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند ، فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی امریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند  تنها با بسیج است که این دو مهم انجام می پذیرد و مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده ی این دو پایگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه باید چارچوب های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند. (صدآموزه جاودانه از اندیشه های امام خمینی (ره) صفحه 171) 
 
vأذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنینَ أعِزَّةٍ عَلَی الکافِرین : در برابر مومنان فروتن و در برابر کفار سر افرازند. عشق به خدا عشق به همه زیبایی ها و همه ارزشهای اعتقادی ، اخلاقی، و عملی و نیز دشمنی با همه زشتیها و ضد ارزشهاست. دوستی با خدا دوستی با همه دوستان خداوند متعال و دشمنی با همه دشمنان اوست. تولی و تبری اولین ثمره نهال محبت حقیقی نسبت به خداست و انسان نمی تواند خدا را دوست داشته باشد در حالی که دوستان خدا را دوست ندارند و دشمنان خدا را دشمن ندارند.
 
امام خمینی (ره) برای پیروزی در برابر رشمنان خدا و پیروان اسلا م را به اشنایی به فنون نظامی و دفاعی سفارش می فرمایند:ملتی که در خط اسلام ناب محمدی و مخالف ا استکبار و پول پرستی و تحجر گرایی و مقدس نمایی است باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند.چراکه در هنگامه ی خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن ، آمادگی لازم رزمی را داشته باشد . خلاصه کلام ، اگر در کشوری دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شود چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. (صدآموزه جاودانه از اندیشه های امام خمینی (ره) صفحه 172) 
 
vیُجاهِدونَ فی سَبیلِ الله : در راه خدا  جها می کنند سومین خصوصیت یاوران واقعی اسلام که در این آیه بیان شده است جهاد در راه خداست و در داقع به معنای به کارگیری همه نیرو برای مبارزه به همه ضد ارزشها ی اعتقادی با هدف ایجاد جامعه اسلامی برتر و در جهت رشد و تکامل انسان ها است.
 
امام خمینی(ره) نه تنها بسیجیان ایران بلکه تمام انسانهای آزاده جهان را به آماده شدن برای چنین جهادی توصیه می کنند: باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت اسلامی باشند و این شدنی است. چرا که بسیج منحصر به ایران اسلامی نیست . باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان بوجود آورد و در مقابل  شرق و غرب ایستاد.(حکمت نامه بسیج صفحه 22)
 
vوَ لا یَخافونَ لَومَهَ لائِم : و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی هراسند .
 
 چهارمین و آخرین  ویؤگی که در این آیه به آن اشاره شده اشت نترسیدن از دشمنان و عقب نشینی نکردن در برابر تهاجم تبلیغاتی آنهاست. تهاجم تبلیغاتی مقدمه نبرد نظامی است کسی که در جنگ تبلیغاتی عقب نشینی می کند بی تردید نمی تواند در صحنه نبرد مسلحانه مدافع اسلام و ارزشهای دینی باشد.
 
 
 
مراجع:
 
•         تفسیر نمونه ، مولف ناصر مکارم شیرازی ،  نشر تهران دارالکتاب الاسلامیه 
 
•         حکمت نامه بسیج ،مولف محمدی ری شهری ، نشر قم سازمان چاپ و نشر دارالحدیث چاپ دوم
 
•         صد آموزه جاودانه از اندیشه های امام خمینی (ره) مولف حجج الاسلام حسین جوان ، شریعتمداری ، امیر جوان،پهلوانیان، پور روستایی و ایمانی ، ناشر معاونت آموزش های عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج و بسیج دانش آموزی ، تابستان 78

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 3 آبان 1390برچسب:رشادت,شجاعت, دوستان خدا, ] [ 23:45 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب