مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

اينست كه انسان گريزى ندارد جز اينكه براى جهان آفرينش مبدئى اثبات كند كه پديد آورنده اشياء و پرورش دهنده آنها مى‏باشد. اوست كه هر موجودى را هستى مى‏بخشد و پس از آن در شاهراه بقا با نظام خاصى بسوى كمال مخصوص خودش هدايت مى‏نمايد. و چون آفرينش اشياء را بهمديگر مرتبط و نظام واحدى در جهان مى‏بيند ناگزير قضاوت مى‏نمايد كه مبدء آفرينش و گرداننده نظام آن يكى بيش نيست.

چرا انسان گاهى زير بار اين حقيقت نمى‏رود؟

اين حقيقت با كمترين توجهى براى انسان روشن است و هيچگونه ابهامى در آن نيست؛ جز اينكه انسان گاهى چنان گرفتار كشمكش‏هاى زندگى مى‏شود كه تمام نيروى شعور خود را در راه مبارزه‏هاى حياتى بكار مى‏اندازد و تمام وقت خود را صرف تكاپوى زندگى مى‏نمايد ديگر كمترين مجالى براى رسيدگى باين گونه افكار پيدا نمى‏كند و در نتيجه از اين حقيقت غفلت مى‏ورزد يا اينكه مجذوب ظواهر دلفريب طبيعت شده سرگرم هوسرانى و خوشگذرانى مى‏گردد، و چون پاى بندى باين حقايق از بسيارى از بى بند و باريهاى ماديت جلوگيرى مى‏نمايد طبعاً از پى جوئى و بررسى اين حقيقت و نظائر آن سر باز مى‏زند و زير بارش نمى‏رود. از اينجاست كه در قرآن كريم از راههاى گوناگون درباره آفرينش مخلوقات و نظامى كه در ميان آنها جارى و حكمفرماست عنايت بيشترى بذل گرديده و اقامه برهان شده است چه بيشتر مردم بويژه آنان كه شيفته ظواهر دلفريب طبيعتند و نيكبختى را در كامرانى و خوشگذرانيهاى زندگى مى‏بينند بواسطه انس بماديات و محسوسات، توانائى تفكر فلسفى و بررسى نظريات دقيق عقلى را ندارند. ولى انسان در هر حال جزئى است از جهان آفرينش و از اجزاء ديگر جهان و از نظامهاى جزئى و كلى كه در آن حكومت مى‏كند لحظه‏اى بى نياز نيست و هر لحظه مى‏تواند ذهن خود را متوجه جهان آفرينش، و نظامى كه در آن جارى است نمايد و بوجود آفريدگار و پروردگار جهان پى ببرد.


خداى متعال در كلام خود مى‏فرمايد: ان فى السموات و الارض لايات للمؤمنين و فى خلقكم و ما يبث من دابه آيات لقوم يوقنون و اختلاف الليل و النهار ما انزل الله من السماء من رزق فاحيا به الارض بعد موتها و تصريف الرياح آيات لقوم يعقلون.
در آفرينش آسمانها و زمين از براى اهل ايمان آيه‏ها و نشانه‏هائى است كه آنانرا بسوى توحيد رهبرى مى‏نمايد، و در آفرينش خودتان و اينهمه جنبندگان كه در زمين پراكنده مى‏باشند علائم و آثارى است كه ارباب يقين را بيگانگى حق مى‏رساند، و در اختلافاتى كه شب و روز پيدا مى‏كنند و در نتيجه گاهى با هم برابر و گاهى از همديگر درازتر و كوتاهتر و گرمتر و سردتر مى‏شوند، و همچنين در بارانى كه خداى متعال از آسمان نازل كرده بواسطه آن زمين مرده را زنده مى‏سازد، و همچنين در متوجه ساختن و گردانيدن بادها از سوئى بسوى ديگر، دلائل و شواهد زيادى است كه صاحبان عقل و فهم را بدين حق معترف مى‏نمايد11. توضيح و مثال: در قرآن كريم آيات بسيارى است كه انسان را بتفكر در آفرينش آسمان و خورشيد و ماه و ستارگان و زمين و كوهها و درياها و نبات و حيوان و انسان دعوت مى‏كند و نظام شگفت آورى را كه در هر يك از اين انواع، حكومت مى‏كتند گوشزد مى‏فرمايد. براستى نيز دستگاه آفرينش و نظامى كه فعاليت‏هاى گوناگون جهان را به سوى هدفهاى آفرينش و آرمانهاى هستى پيش ميراند بسيار شگفت آور و حيرت‏بخش است. دانه گندم يا هسته بادامى كه از زمين روئيده بوته‏اى داراى سنبل يا درختى ميوه دار مى‏شود. و از آندم كه در شكم خاك قرار مى‏گيرد و پس از آن شكافته شده نوك سبزى بيرون مى‏دهد و ريشه سفيد خود را بدل خاك مى‏فرستد تا وقتيكه بسر منزل مقصود برسد سازمانهائى بس بزرگ و پهناور بكار مى‏افتد كه عقل از مشاهده عظمت و وسعت آن متحير مى‏شود. ستارگان آسمان و خورشيد درخشان و ماه تابان و زمين هر كدام با حركت‏هاى وضعى و انتقالى و قواى نهفته خود و همچنين نيروهاى اسرارآميزى كه در آن دانه يا هسته وديعه گذارده شده است و فصول سال و اوضاع جوى و ابر و باران و باد و روزها و شبها در پيدايش يك بوته گندم مثلا كار مى‏كنند و اين پديده تازه را كه در مهد پرورش خود خوابانيده‏اند مانند دايه‏ها و پرستارها دست بدست مى‏گردانند تا به آخرين مرحله رشد و نمو خود برسد. و همچنين پيدايش يك نوزاد انسانى كه بسى پيچيده‏تر از يك نوزاد نباتى يا پديده ديگرى است محصول مليون‏ها بلكه ملياردها سال فعاليت پيچيده و منظم دستگاه آفرينش مى‏باشد.
گردش زندگى روزمره يك انسان گذشته از ارتباطاتى كه در خارج از وجود خود با جهان آفرينش دارد از يك نظام شگفت آورى در داخل وجودش سرچشمه مى‏گيرد كه قرنهاى متمادى است افمار تيزبين دانشمندان جهان سرگرم تماشاى ظواهر آن مى‏باشد و هر روز پرده‏اى تازه از روى اسرار آن برداشته مى‏شود و هنوز هم معلوماتشان در برابر مجهولات بسى ناچيز است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 21 دی 1390برچسب:روش قرآن كريم در توحيد, ] [ 8:43 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب