مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

ولى در كارها و اغراض شخصى خود نبايد توقع داشته باشد كه ديگران در برابرش سر فرود آوردند يا هر چه كند حق اعتراض و خرده‏گيرى باو نداشته باشند يا بپاس اينكه سرپرست و فرمانرواى جماعت است، از پاره‏اى از وظائف عمومى معاف باشد و همچنين يك فرد ثروتمند نمى‏تواند ثروت را مايه افتخار خود قرار داده به پشتيبانى ثروت خود مستمندان و زيردستان را بكوبد؛ و نيز فرمانروايان جامعه حق ندارند از او طرفدارى كرده هر سخن بيهوده او را بحقوق مسلم فقيران مقدم دارند.
و نيز اسلام هرگز اجازه نمى‏دهد كه در هيچ طبقه‏اى فرد توانا بدون استحقاق بر ناتوان؛ حكومت مطلقه نمايد خداى متعال در كلام خود مى‏فرمايد: پيروان اسلام همه با هم برادر و برابرند (سوره حجرات آيه 10). و نيز مى‏فرمايد: دين خدا تابع آرزوها و خواسته‏هاى شما (اهل كتاب و مسلمانان) نيست؛ هر كس كار خلافى انجام دهد مجازات خواهد شد. (سوره نساء آيه 122).البته يكرشته اختصاصات، مانند اطاعت از پيشوايان دين و احترام والدين و مانند اينها در دين اسلام هست كه در اين مورد مساوات نيست و فقط وظائفى است مخصوص بيك طبقه بنفع طبقه ديگر ولى در اين مورد هم كسيكه اين حكم بنفع او شده است؛ نمى‏تواند بر ديگران برترى جسته مقام خود را برخ آنان بكشد.

آرى چون انسان فطرة غريزه امتيازطلبى دارد، اسلام بدون اينكه اين غريزه فطرى را بكشد يك مورد عملى براى آن در نظر گرفته است و آن تقوى است. در اسلام ارزش واقعى از پرهيزگارى است و چون طرف حساب تقوى، خداى تعالى مى‏باشد اين مايه امتياز هر چه بيشتر شود مزاحمتى پديد نخواهد آورد برخلاف امتياز طبقاتى كه بزرگترين عامل فساد جامعه و نيرومندترين سبب تزاحم افراد مى‏باشد. در نظر اسلام يك فقير پرهيزكار بر گروهى ثروتمند ناپرهيزكار برترى دارد و يكزن پرهيزكار از صدها مرد بى بند و بار بهتر است.

خداوند متعال مى‏فرمايد: اى مردم ما شما را از يك نر و ماده (مرد و زن) آفريديم، هيچگونه تفاوتى در ريشه آفرينش و گوهر خلقت نداريد، و شما را گروه گروه و دسته دسته كرديم كه همديگر را شناخته اجتماعات متشكلى بوجود آوريد، هر كه از شما پرهيزكارتر است پيش خدا گرامى‏تر مى‏باشد (سوره حجرات آيه 13).و باز مى‏فرمايد: من كار و كوشش هيچ يك از شما را ضايع نمى‏گردانم مرد باشد يا زن همه از يك نوع بوده و انسانند (سوره آل عمران آيه 195). 2 - با ملاحظه اينكه همه افراد در انسانيت و عضويت اجتماع شريكند و كار و كوشش همگى محترم است قوانينى وضع نموده كه منافع هر كس در سايه آن معين مى‏گردد و قهراً راه تعدى و كشمكشهاى اجتماعى خودبخود بسته مى‏شود. اين مقررات با در نظر گرفتن اصل اولى بطورى تنظيم شده كه فاصله طبقات مختلف جامعه راتا آخرين حدى كه ممكن است از ميان برداشته دورها را بهم نزديك مى‏كند. با اين بيان روش اختصاصى اسلام در حفظ منافع افراد و رفع اختلافات اجتماعى بطور اختصار و اجمال روشن مى‏شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 19 دی 1390برچسب:روش كلى اسلام در حفظ منافع و رفع اختلافات, ] [ 10:10 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب