مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

پايه دوم اسلام، اخلاق پسنديده است كه بر توحيد استوار گرديده است زيرا از يكطرف اگر انسان باخلاقى كه مناسب با عقيده توحيد است متصف نشود، ايمان پاكش محفوظ نخواهد ماند. و از طرف ديگر چنانكه گذشت قوانين و مقررات هر چند هم مترقى باشد هرگز قادر نيست جامعه‏اى را كه انحطاط اخلاقى دارد اداره كند. از اينروى در اسلام يك رشته اخلاقى كه مناسب با عقيده توحيد مى‏باشد مانند انسان دوستى؛ نرم دلى، عفت و عدالت و نظاير اينها براى جامعه بشرى تنظيم شده كه ضامن اجراء عقيده توحيد و هم پاسبان قوانين و مقررات جاريه هستند. اخلاق از نظر تأثيرى كه در سعادت جامعه دارد در درجه دوم اهميت قرار گرفته، چنانكه توحيد در درجه اول اهميت مى‏باشد. اسلام پس از استوار ساختن پايه توحيد و اخلاق يك سلسله قوانين وضع نموده است كه با اخلاق ارتباط دارند؛ يعنى مقررات نامبرده از اخلاق پسنديده سرچشمه مى‏گيرد و اخلاق پسنديده نيز با اين تقويت مى‏شود و همين قوانين و مقررات است كه منافع حياتى جامعه را حفظ و اختلافات را از ميان مردم بر مى‏دارد.

اختلافات جامعه:

اختلافات بشرى كه رشته اتحاد و اتفاق را از هم مى‏گسلد و نظام اجتماع را مختل مى‏سازد و بر دو گونه است:
1 -
اختلافاتى كه اتفاقاً بر اثر تماس خصوصى دو فرد پيش مى‏آيد مانند نزاعى كه ميان دو نفر در سر موضوع معينى اتفاق مى‏افتد و رفع آن بدست سازمان قضائى است. 2 - اختلافاتى كه طبعاً جامعه را بدو دسته مختلف تقسيم مى‏كند و كمترين مسامحه در بسط و گسترش عدالت اجتماعى؛ يكدسته را بر دسته ديگر مسلط مى‏سازد و محصول سعى و كوشش دسته ناتوان را بتوانا اختصاص مى‏دهد چنانكه طبقه حاكم و محكوم، و طبقه ثروتمند و فقير و طبقه زن و مرد، و طبقه كارگر و كارفرما در جامعه‏هاى مترقى و غير دينى بهمين شكل زندگى مى‏كنند، و پيوسته نيرومندان يك طبقه؛ ناتوانان و زيردستان خود را استشمار مى‏نمايند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 18 دی 1390برچسب:روش اسلام و پايه اساسى آن, ] [ 15:40 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب