مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

تبليغ و دعوت

اسلام براى هدايت مردم و گسترش حق راهى را انتخاب كرده كه با فطرت و آفرينش انسان موافق و سازگار است و آن؛ راه تبليغ و دعوت است كه با روشن نمودن حقايق؛ غريزه واقع‏بينى و سعادت خواهى بشر را بيدار نموده او را بآسانى بدست حق مى‏سپارد.
اين روش يعنى تبليغ و دعوت شويه‏اى است كه همه پيامبران الهى آن را بكار برده‏اند در اسلام كه خاتم اديان و مجهزتر از همه مى‏باشد حد اعلاى آن بكار رفته است و بر همه مسلمانان واجب كرده كه اين راه را عملى ساخته در نشر و توسعه دين كوتاهى نكنند.
خداى متعال پيامبر خود را مخاطب ساخته مى‏فرمايد: بگو راه من و پيروان من اين است كه با بصيرت كامل مردم را بسوى خدا دعوت كنيم. سوره يوسف آيه 108.
روش تبليغ - از آيه گذشته برمى‏آيد كه: بايد عوت و تبليغ با بينائى كامل انجام گيرد، در نتيجه بايد اولا مبلغ مسائل دينى مورد تبليغ را بداند و ثانياً بروش تبليغ و شرائط و آداب آن كاملا آشنا باشد. البته شرائط و آداب تبليغ بسيار است مانند خوش خلقى و خوشروئى و وقار و سنگينى و بردبارى و احترام بحق و انصاف؛ ولى مهمترين آنها دو چيز است: علم و عمل، زيرا آنكه بدون علم تبليغ مى‏كند چون حقيقت امر را نمى‏داند مانند تبليغ كنندگان باطل از پايمال شدن حق و گمراهى مردم باك ندارد، و كسيكه بعلم خود عمل نمى‏كند در حقيقت آنچه را كه با گفته خود امر مى‏كند با عمل خود تكذيب مى‏نمايد و آنچه را با گفته‏هاى خود مى‏ستايد با كردار خود از آن بيزارى مى‏جويد. كسيكه ديگران را بچيزى دعوت مى‏كند و خود نمى‏كند؛ مانند كسى است كه چيزى را با يكدست پيش مى‏كشد و با دست ديگر پس مى‏زند.
خداوند در كلام خويش مى‏فرمايد: آيا مردم را بنيكى امر و خود را فراموش مى‏كنيد؟ سوره بقره، آيه 44.
امام هشتم (عليه السلام) فرموده است كه مردم را با گفتار و كردار دعوت كنيد با گفتار تنها.

آموزش و پرورش در اسلام:

اسلام جهل و نادانى را نكوهش مى‏كند و علم و دانتش را مى‏ستايد و پيروان خود را بكسب علم و فضيلت تشويق مى‏نمايد.


در حاليكه كتابهاى دينى ديگر از تفكر آزاد و بررسى سخنان مخالفان خود نهى مى‏كنند كتاب آسمنى اسلام بپذيرفتن حق اگرچه از مخالف شنيده شود امر مى‏كند، و با بشر از راه استدلال و بحث آزاد سخن مى‏گويد، و مردم را بتفكر در آفرينش آسمان و زمين و آنچه در آنهاست و آفرينش انسان و تاريخ پيشينيان و گردش جهان طبيعت دعوت مى‏كند. و گذشته از اينها تاكيد مى‏كند كه در پس پرده حس و ماوراء جهان طبيعت بكنجكاوى پردازند.


آيات قرآن و رواياتيكه راجع باين موضوع از پيغمبر گرامى و جانشينان آن حضرت رسيده از شما بيرون است؛ بقدرى پيغمبر اكرم طلب علم را مهم شمرده است كه فرموده:


طلب علم بر هر مسلمانى لازم و واجب است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 17 دی 1390برچسب:اسلام در پيشرفت خود بوسائل غيرطبيعى دست نمى‏زند, ] [ 17:46 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب