مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

 



مشاهده آیه:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَیثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یكُونُ حُطاماً وَ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ

قرآن كریم سوره مباركه حدید (57)، آیه 20


 
ترجمه آیه:

بدانید كه زندگى دنیا، در حقیقت، بازى و سرگرمى و آریش و فخر فروشى شما به یكدیگر و فزون جویى در اموال و فرزندان است. « مَثَل آنها » چون مثل بارانى است كه كشاورزان را رُستنى آن «باران» به شگفتى اندازد، سپس « آن كشت‏ » خشك شود و آن را زرد بینى، آنگاه خاشاك شود. و در آخرت « دنیا پرستان را » عذابى سخت است و « مؤمنان را » از جانب خدا آمرزش و خشنودى است، و زندگانى دنیا جز كالاى فریبنده نیست.
 
شرح تصویر:
فرم هاى هندسى و مردمانى كه درگیر با ین اشكال هستند:
اشاره به كثرت زندگى دنیا و مردمانى كه اسیر و گرفتار ین كثرتند.

تاس:
سمبل بازیگرى و سرگرمى بودن دنیا.

صورت هاى آراسته شده:
سمبل زینت‏ هاى دنیوى.

آپارتمان هاى سر به فلك كشیده:
سمبل تفاخر و تكاثر.
 
نمایش فیلم:
 
شرح فیلم:
تاس:
سمبل بازی و سرگرمی بودن دنیا.

مورچه:
سمبل حرص به دنیا.

عروسك:
سمبل بازی بودن دنیا.

سكه:
سمبل تجمل‏پرستی و تفاخر دنیوی.

ماسك:
سمبل دورویی دنیا.

ساختمانها:
سمبل تجمل‏ پرستی و تفاخر دنیوی.

باد خزانی كه تمام مظاهر دنیا و سرسبزی و تراوت را با خود می‏ برد:
اشاره به ناپیدار بودن و زوال‏ پذیر بودن دنیا كه همچون خشك و زرد شدن محصولات سرسبز كشاورزان است.
 
توضیح:

شاید توضیح و بیان چگونگی و به انجام رسیدن زندگی افراد گوناگون آن هم در شریط مختلف امری محال باشد. اما قرآن كریم در ین یه با بیان مثالی بسیار ساده و در عین حال جامع، مراحل زندگی انسان را به گونه ا‏ی به تصویر می ‏كشد كه بری همه كس و در هر جیی قابل فهم و درك است. دشتی وسیع در اویل فصل بهار به واسطه باران الهی، آب حیات می ‏نوشد و گیاهان گوناگون و متفاوت، از هر روزنه زمین سر به در آورده‏ اند. گرمی آفتاب مشوّق تحرك و رشد و نمو هر چه بیشتر آنهاست. چیزی نمی ‏گذرد كه تمام سطح زمین را پوشیده از گیاهان پرطراوت و رنگارنگ می ‏بینیم و آنچنان حیات و نشاط در ین دشت خودنمیی می ‏كند، كه گویی هر جانداری به امید زندگی ابدی در تلاش است. زندگی ادامه دارد و هر روز ین گیاهان و ریاحین ظریف و نورسته بزرگ و بزرگتر می ‏شوند و به تدریج گل هی زیبا و مفرح كه نشانه باروری و به ثمر نشستن ین گیاهان است، سراسر دشت را فرامی ‏گیرد. اما ین صحنه زیبا چند روزی بیش دوام نمی ‏آورد و آن گلبرگ هی زیبا و رنگارنگ دیری نمی ‏پید كه هر یك به دست قهار باد پییزی از جا كنده و به دست نابودی و فراموشی سپرده می ‏شوند. آن گیاهان شاداب یك به یك پژمرده و هر ذرّه از بقیی آنها به سویی پخش و ناپدید می ‏شود به شكلی كه اگر ناظری بی ‏خبر از روزهی گذشته، گذرش بر ین دشت بیفتد، چنان می ‏اندیشد كه گویی سالهاست غبار مرگ و نیستی بر آن نشسته است. آری، چنین است ماجری زندگی. انسان غافل به موهوماتی فریبنده و جذاب دل می ‏بندد و هر چند صباحی از عمر خود را به نوعی ارزان می ‏فروشد. دوران كودكی را به بازی و دوران نوجوانی را به لهو و سرگرمی می ‏گذراند، چندی نمی ‏گذرد كه زیباپرستی و رفاه‏ طلبی بر او چیره می ‏شود و دوره آخر را با تفاخر به آنچه تا كنون به دست آورده، از مال و ثروت و فرزندان و... سپری می ‏كند كه ناگاه كوس رحلت به صدا درمی ‏ید و بانگ مرگ به او نهیب می ‏زند و آنچنان بساط چند ساله او را كه با صرف سالها عمر به دست آورده برمی ‏چیند و طومار اقبالش را در هم می ‏پیچد كه گویی چنین شخصی اصلاً وجود خارجی نداشته است. ین دنیی فانی بسان همان كشتزاری است كه چند روزی را به صاحبانش روی خوش نشان می ‏دهد و همه را مجذوب زیبیی هی ظاهریش می ‏نمید و آن افراد غافل نیز بری بهره‏ برداری از آن، همه جور برنامه‏ ریزی می ‏كنند و هنگامی كه زمان بهره ‏برداری می ‏رسد ناگاه همه برنامه‏ ها نقش بر آب می ‏شود و ین عروس زیباروی در آغوش داماد دیگری خفتد.

دانلود کن



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 27 آبان 1390برچسب:تجلی آیات قرآن به روایت تصویر ( زندگی گیاهان ), ] [ 19:6 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب