مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

روز قيامت روز حساب دقيق است. به اندازه خردلي در حساب کسي غفلت نمي شود لذا تمامي کلماتي که شخص در حيات خود گفته است، اعم از خوب و بد، بيهوده يا بي فايده، همه مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. پرحرفي هاي ما اگر شامل گناه نباشند، لااقل زمان زيادي ما را در قيامت معطل خواهند نمود. از بزرگترين غفلتهاي ما که موجب بدبختي هاي بزرگ  آخرتي مي شود اين است که به گفته هاي خود توجهي نداريم. اميرالمؤمنين عليه السّلام مي فرمايد: هر كس بداند سخنش از اعمالش به حساب مى‏آيد در گفتار خود كوتاهى مى‏كند و از لغويات دست باز مى‏دارد. به همين جهت در روايات سفارش زيادي به سکوت شده است .

امام سجاد عليه السّلام درباره تاثير حرف خوب فرمود: گفتار نيك مال را زياد مى‏كند و روزى را فراوان مى‏سازد و مرگ را تاخير مى‏اندازد و آدمى را در ميان خانواده محبوب مى‏گرداند و سرانجام صاحبش را وارد بهشت مى‏كند

از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه «بنده مؤمن تا خاموش نشسته برايش نيكى مى‏نگارند و اگر سخن خوب گفت باز نيكى نوشته مى‏شود و اگر نه، بدى برايش مى‏نويسند. (خصال-ترجمه مدرس گيلانى، ج‏1، 13)

رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: هر كس محل سخن خود را در نامه عملش بداند جز در موارد لزوم سخن نمى‏گويد. (ايمان و كفر- ترجمه الإيمان و الكفر بحارالانوار،ج‏2، 246)

بايد با تمرين به سکوت خو کنيم و زبانمان را به استفاده از کلمات بهتر عادت بدهيم. آنقدر کلمات نيکو خلق کنيم تا دوستي قدرتمند در مسير طولاني آخرت از ما حمايت کند.

امام سجاد عليه السّلام درباره تاثير حرف خوب فرمود: گفتار نيك مال را زياد مى‏كند و روزى را فراوان مى‏سازد و مرگ را تاخير مى‏اندازد و آدمى را در ميان خانواده محبوب مى‏گرداند و سرانجام صاحبش را وارد بهشت مى‏كند.

در بين کلمات، ذکرها بهترين ها هستند. يک ذکر اثري دارد که تا ابد بجا مي ماند و به گوينده خود منفعت مي رساند.

نقل كرده‏اند كه حضرت سليمان بن داود با كوكبه خود در راهى مى‏رفت، مرغان بر سر او سايه افكنده، جنّ و انس در دو طرف؛ راست و چپش حركت مى‏كردند، به عابدى از عبّاد بنى اسرائيل گذر كرد، گفت: به خدا سوگند، اى پسر داود، خداوند به تو سلطنت عظيمى مرحمت كرده است! حضرت سليمان سخن عابد را شنيد، فرمود: يك سبحان الله گفتن در نامه عمل مؤمن، بهتر است از تمام سلطنتى كه به پسر داود داده‏اند، زيرا آنچه به من داده‏اند از بين مى‏رود، امّا يك تسبيح باقى مى‏ماند.(مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام، 252، نكوهش دنيا، ص 250)

صلوات

در بين ذکرها نيز تسبيحات اربعه و صلوات برترند. رسول اکرم به اميرالمومنين فرمود: ميدانى مقصود از سخن خوب چيست؟ علي عليه السلام فرمود: خدا و رسولش داناترند، فرمود: هر كس گويد: سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله و الله اكبر. (آداب و سنن- ترجمه جلد شانزدهم بحارالانوار،117، اخبار باب ...، ص 116)

در باره آثار صلوات در دنيا و آخرت نيز، روايت فراوان است که به يکي بسنده مي کنيم.

رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرموده‏اند: در خواب مردى از امت خود را بر پل صراط ديدم كه سخت افتان و خيزان بود. گاه آويخته مى‏شد و گامى به جلو بر مى‏داشت و گاهى به عقب مى‏رفت. در اين هنگام صلوات فرستادن او بر من آمد و او را استوار داشت تا از پل صراط بگذرد.(روضة الواعظين- ترجمه مهدوى دامغانى ، 516)

بعد از اذکار و دعا و قرآن، بهترين سخنان را، قرآن چنين معرفي مي کند.

«لا خَيْرَ في‏ كَثيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً(النساء ،114)؛ در بيشتر سخنان بيخ گوشى‏شان هيچ چيزى نيست، مگر آنكه سفارش به صدقه دادنى يا نيكويى كردنى يا اصلاحى بين مردم باشد، و هر كس به منظور جلب رضاى خدا چنين كند پاداشى بزرگ مى‏دهيم

خيرى نيست در بسيارى از اسرارى كه بين دو نفر يا زيادتر گفته ميشود مگر آنكه امر بصدقه باشد يا امر بمعروفى يا در مقام اصلاح بين مسلمين باشد و كسى كه چنين باشد پس بزودى خداوند به او اجر عظيمى مرحمت ميكند در صورتى كه براى خشنودى حق باشد.

در تفسير آيه شريفه آمده است: صدقه شامل جميع وجوه بريه ميشود از زكاة و خمس و صله رحم و ساير صدقات مستحب و واجب، و غرض از نجواى در صدقه براى حفظ آبروى فقرا و ارحام و سادات باشد ... امر بمعروف و نهى از منكر هم اگر بطريق سرّ و نجوى باشد حفظ شئونات طرف شده و هتك حرمت او نشده است.

إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ نيز عبادت بسيار بزرگى است حتى در اخبار دارد كه دروغ گفتن در مقام اصلاح ذات البين محذورى ندارد و افضل است از يك سال عبادت به نماز و روزه، و اين سه مورد از باب مثال است بلكه هر امر خيرى را شامل ميشود مثل نجواى با خدا ... (تفسير أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏4، ص 20)

انسيه نوش آبادي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 1 دی 1391برچسب:تاثير کلمات و اذکار, ] [ 9:27 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب