مشعل هدایت

مشعل هدایت
قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نسیم وحی و آدرس mashalehedayt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

123ريحانه الادب ج‏1 ص 436.
124) از فضلاى اطباى نامدار و مشاهير حكماى روزگار است در صناعات طبيه نهايت آگاهى و بر كليه امورات آن خبير و بصير بود و نيز در فن نجوم بهره كاملى داشت و معاصر شيخ‏الرئيس ابو على سينا است و هفت سال قبل از وى بسال 421 در بصره وفات يافت و در آنجا بخاك سپرده شد و سلاطين آل بويه محض شئونات علمى و حذاقت طبى او را تعظيم نموده و فوق‏العاده احترام ميگذاشتند نشوونما و اقامتش در بصره بود واو را شيخ طايفه و رئيس سلسله مى‏خواندند تأليفات ذى قيمتى از قبيل شرح فصول بقراط در دو جلد و شرح كتاب مسائل حسين‏بن‏الحق و كتاب معالجه امراض خاصه هر بلد و هر سن و هر مزاج و رساله در پيدايش علم طب و رساله در امتحان الاطباء و كيفيت تميز بين طبقات آنها، اين كتاب را به خواهش المتكفى نوشت و بعد از آن وفات كرد.
125) نامه دانشوران ج 6.
126) صدوق بنام محمد بن على‏بن موسى‏بن بابويه قمى معروف بابن بابويه و صدوق على الاطلاق در نزديكى شاه عبدالعظيم (عليه السلام) در محليكه بنام ابن بابويه معروف است دفن شده.
127) كلين نام محلى است از توابع رى و پدر وى يعقوب در آنجا مدفون است اما خود كلينى در بازار بغداد در يك مقبره مخصوص است و گويند كه قبر او را يكى از حكام بغداد نبش كرد ديد جسد با كفن صحيح سالم است و يك بچه با كفن نيز با او مدفون است و اصلاً تغيير نكرده و ريحانة الادب كلمه شيخ صدوق و كلينى.
128) بيت الحكمه اولين كتابخانه عمومى اسلامى بود كه در بغداد در قرن دوم تأسيس شد و رياست آنرا يكمرد از برمكيان بعهده داشت و براى ترجمه كتابهاى يونان يوحناى ماسويه و كتابهاى سانسكريت طبيب هندى كه پزشك ويژه خليفه بود مسئول بودند كتابهاى فارسى بوسيله سهل بن هارون ترجمه ميشد و آثار باستانى خطوط عهدنامه‏هاى اسلامى در آنجا نگهدارى ميشد جرجى زيدان تعداد آنرا چهار ميليون دانسته و بنا بنوشته دائره‏المعارف اسلامى تا قرن هفتم بوده و در حمله تاتار از بين رفته است.
129) جاهليت و اسلام ص 463-66.
130) مائده 77.
131) آل عمران 78.
132) بقره 79.
133) حديد 27.
134) جاهليت و اسلام ص 440-41.
135) و ان كان يسعى على نفسه ليكفها عن المسئلة و يغنيها عن الناس فهو سبيل الله و ان كان يعى على ابوين ضعيفين او ذرية ضعفاء ليغنيهم و يكفيهم فهو فى سبيل الله و ان كان يسعى تفاخراً و تكاثراً فهو سبيل الشيطان.
136) محجة البيضاء ج 3 صفحه 140.
137) اسدالغابه 2 صفحه 269.
138) كافى ج 5 صفحه 88.
139) كافى ج 5 صفحه 76.
140) بحار طبع قديم ج 17 ص 18.
141) نهج الفصاحه ص 293.
142) كافى ج 5 ص 72.
143) كافى جلد 5 ص 72.
144) كافى ج 5 ص 72.
145) تاريخ بيهقى با متن اصلى تطبيق و اصاله شود بهتر است.
146) سوره اعراف 31.
147) نهج البلاغه ملافتح اله ص 344.
148) وافى جزء دهم.
149) عثمان بن مظعون از بزرگان صحابه پيامبر و بعد از سيزده نفر قبول اسلام نمود و او برادر رضاعى حضرت رسول است و بوسيله يك جوان قريشى بيكى از چشمانش لطمه رسيد عثمان افتخار ميكرد يك سيلى كه بصورتم رسيده از دستهاى يك مشرك بجهة دين چندان مهم نيست، زيرا خداى مهربان ثواب خواهد داد و هر كه خدا از او راضى باشد، سعادت با اوست، و قريش او را به علت مسلمانى بسيار اذيت ميكردند و ابوطالب فوق العاده ناراحت بود، پسرى از عثمان فوت شد بسيار محزون و مغموم گشت بطوريكه در جاى معين از خانه خود مشغول عبادت شد، پيغمبر اكرم مطلع شد پيش او آمد، فرمود اى پسر مظعون خداوند رهبانيت را در اسلام قدغن نموده و عوض آن جهاد را گذاشته، اى عثمان براى بهشت هشت در و براى دوزخ هفت در است، تو بهردريكه بيائى فرزند خود را در پهلوى خود خواهى يافت كه براى تو شفاعت ميكند، و اين فايده را نمى‏خواهى. عرض كرد چرا ميخواهم، همه اين فائده‏ها را. مسلمانان همگى گفتند يا رسول الله براى ما هم چنين ميشود؛ فرمود هر كس صبر كند از شماها چنين مى‏شود.
عثمان بسال دوم هجرت در ذى الحجه زندگى را بدرود گفت اول كسى است كه از مهاجرين در بقيع دفن دفن شد، و او بود كه رسول خدا كفن او را باز كرد از صورت وى بوسيد و بر سر قبر او علامتى از سنگ گذاشت رسول خدا پس از فوت پسرش ابراهيم و دخترش رقيه فرمود؛ لاحق شويد بگذشته صالح ما عثمان بن مظعون، رسول خدا هنگاميكه تابوت عثمان را برميداشت گريه ميكرد و مى‏فرمود خوشا بحال تو دنيا ترا فريب نداد.
على (عليه السلام) نام يكى از پسرانش را عثمان گذاشت و فرمود اسم برادرم عثمان بن مظعون را به پسرم گذاشتم امام زمان (صلى الله عليه و آله و سلم) در زيارت ناحيه مى‏فرمايد:
السلام على عثمان بن اميرالمؤمنين سمى عثمان بن مظعون (سفينة البحار ج 2 ص 160، تحفةالاحبار ص 210).


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:نصيحت امام (عليه السلام) به سفيان ثورى و آيات قرآن, ] [ 22:55 ] [ اکبر احمدی ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ یک وبلاگ قرآنی ، مذهبی ، اعتفادی ، تربیتی می باشد که جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ایجاد گردیده است
موضوعات وب
امکانات وب